منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو، خرم آباد

نام انگلیسی:  Hashtad Pahloo hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو

 

 

موقعیت جغرافیایی

هشتاد پهلو نام کوهی در چهل کیلومتری جنوب غربی خرم آباد مرکز استان لرستان است. رشته کوهی که بخش میانی شهر خرم آباد را در برگرفته ، سفید کوه نام دارد. هشتاد پهلو با ارتفاع 2991 متر کانون آبگیرهای فصلی در این منطقه است. از این رو ارتفاعات جنوبی سفید کوه و هشتاد پهلو، شبکه‌های آب روان استان را تقویت می‌کنند. رودهای پرآب و مهمی چون سیمره، کشکان و سزار که شریان‌های حیاتی استان را تشکیل می‌دهند از این ارتفاعات سرچشمه میگیرند. منطقه هشتاد پهلو مساحتی بالغ بر سه هزارهکتاردارد و حداقل ارتفاع در این منطقه هزار متر و حداکثر  ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است. منطقه هشــتاد پهلو جزو اقلیم معتدل و خشک بوده و  از تنوع گونه ای چشــمگیری برخوردار اســت. آبشار معروف تاف (نوژیان) که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می شود در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در قلب منطقه هشتادپهلو قرار گرفته است.

 

پوشش گیاهی

از نقطه نظر پوشش گیاهی، کوههای هشتاد پهلو دارای جنگلهای طبیعی نسبتاً فراوانی هستند. بیشتر جنگلهای این منطقه از نوع بلوط است. از دیگر انواع درختان جنگلی می توان به زالزالک، پسته وحشی، مازو، گلابی وحشی، ون و … اشاره کرد . حداکثر جنگلهای لرستان در کوههای هشتاد پهلو، سفید کوه و کوههای بلوران پراکنده‌اند. منطقه هشتاد پهلو و کوه تاف مملو از پوشش گیاهان و گل هایی است که به این منطقه زیبایی خارق العاده ای بخشیده اند. از گل های شاخص میتوان به لاله های واژگون خودرو در این منطقه اشاره کرد. ۵۰۲ گونه گیاهی متعلق به ۵۵۱ جنس و ۹۴ خانواده در این منطقه شناسایی شده است.
 

 

حیات وحش

در این منطقه انواع حیوانات از جمله پلنگ، خرس، کل، قوچ و انواع پرندگان زیست میکنند. در حال حاضر منطقه  یکی از بهترین زیستگاه های میش و قوچ در لرستان محسوب می شود، 

 
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.