منطقه شکار ممنوع چال خاتون، شازند

نام انگلیسی:  Chal Khatoun hunting prohibited region     

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع چال خاتون

 

 

موقعیت جغرافیایی

این زیستگاه طبیعی با 13 هزار و 897 هکتار وسعت و اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهوری ودشتی، یکی از چشم اندازهای زیبای طبیعی کشور را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفیت های تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنای زیادی دارد. منطقه چال خاتون شازند با بهره مندی از منابع آبی دایمی و فصلی، ترکیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه ای از انواع گونه های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

 

این منطقه از نظر جغرافیای گیاهی به ناحیه ایرانی – تورانی تعلق دارد و طیف متنوعی از گیاهان علفی، بوته ای و درختچه ای را در خود دارد. منطقه چال خاتون شازند تا سال گذشته یکی از شکارگاه های آزاد استان مرکزی بود که با توجه به ظرفیت های بالقوه طبیعی متعدد و تنوع زیستی با ارزش به عنوان منطقه شکار ممنوع در حمایت محیط زیست کشور قرار گرفته است. یکی از بلندترین قله های رشته کوه چال خاتون که در راستا و امتداد رشته کوه راسوند قرار گرفته ، قله سخت سیاه با ارتفاعی قریب به ۳۰۰۰متر می باشد و با توجه به ترکیب ساختاری جنس کوه دراین منطقه نیز چاههای متعدد طبیعی(غارهای عمودی) وجود دارند که در حال حاضر در دست شناسائی هستند.

 

پوشش گیاهی

وجود گونه های کمیاب و انحصاری در زیستگاه طبیعی چال خاتون از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه است و پوشش این منطقه از نوع استپ کوهستانی با تراکم گون ها، گرامینه ها و گونه های دارویی است.

 

حیات وحش

این زیستگاه طبیعی در حوزه گونه های حیات وحش نیز بسیار غنی است که ازجمله آن می توان 'پازن'، قوچ'، 'گراز'، 'گرگ'، 'شغال'، 'روباه'، ' تشی'، 'خرگوش' و'موش صحرایی' را نام برد. در این زیستگاه طبیعی همچنین انواع پرندگان از جمله آن 'عقاب طلایی' ، 'سار' ، 'جغد' ، 'کبک' و 'باقرقره' زندگی می کنند.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.