منطقه شکار ممنوع کلاهه، آشتیان

نام انگلیسی:  Kolahe hunting prohibited region     

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع کلاهه

 

 

موقعیت جغرافیایی

این زیستگاه طبیعی واقع در شمال شهرستان آشتیان دارای وسعتی معادل 19 هزار و 126 هکتار است که در حال حاضر به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت سازمان محیط زیست قرار دارد. کلاهه آشتیان با کوه های خشک و صخره ای ، تپه ماهورها و حوزه دشتی دارای اقلیمی متنوع است و همین ویژگی مهم باعث شده تا طیف وسیعی از تنوع گونه های گیاهی و جانواری را در خود داشته باشد. بارندگی سالانه زیستگاه کلاهه آشتیان 255 تا 313 میلیمتر است و حداکثر بارش های این منطقه با 15 درصد معمولا در اسفند ماه و حداقل آن با حدود یک درصد در مردادماه است.

 

دمای سالانه این منطقه بر اساس اطلاعات ایستگاه های آشتیان و تفرش حدود 11 تا 12 درجه سانتیگراد است. در زیستگاه شکار ممنوع کلاهه آشتیان منابع آبی خوبی وجود دارد و 20 چشمه با جریان دایمی و بخشی از سرشاخه های رودخانه کمرد (فصلی) در منتهی الیه شرقی این منطقه بستر مستعد و مناسبی را برای زیست انواع حیات وحش و گیاهان فراهم آورده است. زیستگاه کلاهه آشتیان از ذخیرگاه های مهم مرتعی استان مرکزی است و دارای هشت تیپ با 91 گونه گیاهی است که 16 گونه آن را گون ها تشکیل می دهد. از میان گونه های موجود در منطقه، هشت گونه آستراگیوس بوته ای با ارزش بالای حفاظتی در سطح ملی وجود دارد که اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکری برای آن برنامه های خاص دارد.

 

حیات وحش

وجود اکوسیستم های متنوع در منطقه کلاهه این زیستگاه را به محلی امن برای حیات وحش تبدیل کرده و در حال حاضر 27 گونه از 170 گونه پستاندار ایران در کلاهه آشتیان زیست می کنند.

پازن، قوچ اراکی، گراز، گرگ، شغال، روباه، کفتار، سمور، گربه وحشی، گربه پالاس، تشی، خرگوش، پیکا، موش صحرایی، جرد ایرانی و لیبی، هامستر خاکستری، ول حفار، خفاش بال بلند، خفاش بال سفید و خارپشت اروپایی از جمله تنوع وحوش ارزشمند زیستگاه کلاهه اشتیان است.

72 گونه از 500 گونه پرندگان ایران در کلاهه آشتیان مشاهده شده و دامنه تپه ماهورها و کوه های این منطقه نظیر همند، کلاهه و پارک جنگلی این زیستگاه مامنی مناسب و امن برای زیست کبکو تیهو است. دشت های کلاهه آشتیان مانند عبدل آباد به دلیل وجود مزارع کشاورزی زیستگاه خوبی برای پرندگان دانه خور است و حضور جوندگان کوچک و خزندگان موجب شده که پرندگان شکاری نیز در چرخه تنوع زیستی این منطقه شکار ممنوع موجود باشد.

هم اکنون 49 گونه خزنده بدون احتساب مارها و لاکپشت آبی و چهار گونه دوزیست در زیستگاه کلاهه آشتیان وجود دارد. در حوزه زیستگاهی کلاهه آشتیان روستاهای سفید شبان و آهوبه عنوان کانون تمرکز انسانی وجود دارد و بزرگترین کانون انسانی نزدیک به این منطقه شکار ممنوع نیز شهر آشتیان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.