منطقه شکار ممنوع گلزار و نیزار

نام انگلیسی:  Golzar & Neyzar hunting prohibited area    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع گلزار و نیزار

 

 

موقعیت جغرافیایی

این منطقه با مساحتی معادل 98500 هکتار در شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان واقع شده است. بخش اعظم این منطقه را ارتفاعات و دره‌های عمیق تشکیل داده است که مهم‌ترین آن کوه آنغوزه می‌باشد که 2980 متر ارتفاع دارد. در حدّفاصل ارتفاعات، تپه ماهورهایی با شیب ملایم و در قسمت شمالی آن چند دشت نسبتاً وسیع وجود دارند.

 

آب و هوا

این منطقه از نظر میزان نزولات جوی نسبت به سایر نقاط استان شرایط بسیار مناسب‌تری دارد. دما در این منطقه در زمستان‌ها از صفر درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نبوده و در تابستان‌ها نیز از 35 درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌نماید.

 

پوشش گیاهی

این منطقه به علت برخورداری از تنوع زیستگاه‌ها و اقلیم مناسب، از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. گونه‌های کیکم، زیتون وحشی، بادام کوهی، بادامک، اجتماعات درختان بنه، قیچ، آبنوس، گون، کهورک و درختچه‌های گرمسیری همچون کنار، گز، انار شیطان و استبرق در محدوده این منطقه دیده می‌شوند.

 

حیات وحش

وجود ارتفاعات، تپه ماهورها و دشت‌های این منطقه شرایط زیستگاهی مناسبی را برای زیست گونه‌های مختلف فراهم ساخته است. مهم‌ترین حیات وحش منطقه را در ارتفاعات کل و بز و در تپه ماهورها قوچ و میش و در دشت‌ها جبیر تشکیل داده و علاوه بر آن جانورانی نظیر پلنگ، گربه وحشی، گرگ، شغال، روباه شنی، روباه معمولی، کاراکال، کفتار و … انواع جوندگان در محدوده این منطقه قرار دارند. پرندگان غالب منطقه از گونه‌های کبک و تیهو می‌باشند که در تمام فصول سال به وفور در تمام منطقه یافت می‌شوند. علاوه بر آن پرندگانی نظیر ویدوک، کبوتر چاهی، زنبورخوار معمولی، زنبورخوار کوچک، لیکو، سبز قبای هندی، انواع باقرقره، شبگرد دشتی، سسک درختی کوچک، چک‌چک، سرسیاه، شاه بوف، سنگ چشم بزرگ و انواع پرندگان شکاری و از خزندگان انواع مار، مارمولک، آگاما و بزمچه در این منطقه دیده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.