کرم تنبل کلوچیک

نام علمی : Anguis fragilis colchicus

نام انگلیسی : Colchic Slow Worm

نام فارسی : کرم تنبل کلوچیک

 

 

پراکندگی

مشخصات: فاقد چین پهلویی و آثار اندامهای حرکتی عقبی در اطراف مخرج؛ سوراخ گوش مشخص؛ 26 تا 30 ردیف پولک اطراف ناحیه میانی بدن؛ سپر میانی بینی در تماس با سپر پیشانی.
رنگ آمیزی: سطح پشتی شهوه ای تا خاکستری، نقره ای، مسی، آجری؛ پهلوها اغلب تیره یا با رگه‌ها و خالهای تیره؛ سطح شکمی به رنگ‌های نخودی، خاکستری، خرمایی یا سیاه؛ ماده‌ها دارای نوار تیره رنگ میانی پشتی و نرها اغلب یکدست و گاهی با ردیفهای نامنظمی از نقاط آبی؛ نا بالغها به رنگهای خرمایی روشن، مسی، طلایی یا نقره ای با نوار میانی پشتی قهوه ای تیره تا سیاه.
 

زیستگاه: نواحی مرطوب دارای پوشش گیاهی انبوه و متراکم نظیر جنگلها، باغها، علفزارهای بلند که سایه گیاهان فضای تاریکی را بوجود می آورد.
 

عادات و رفتار: هنگام صبح و عصر یا پس از باران به فعالیت می پردازند؛ حرکتی آهسته دارند ولی با احساس خطر سریع حرکت می کنند؛ اغلب اوقات در حفره‌های زمینی، زیر سنگها، کنده درختان و یا برگها بسر می برند؛ از نرمتنان، کرمهای خاکی، لارو حشرات، عنکبوتها، خرخاکیها، و حشرات با بدن نرم تغذیه می کنند، آب زیادی می نوشند؛ فصل زمستان خوابی معمولاً از آبان یا آذر تا فروردین ماه است، جفتگیری اغلب در اردیبهشت و خرداد صورت می گیرد؛ این مارمولک بچه زاست؛ فصل زایمان از مرداد تا آبان، بطور معمول 6 تا 12 (گاهی تا 26) نوزاد زنده که درون کیسه ای غشایی هستند متولد می شوند که بلافاصله این کیسه را پاره کرده و بیرون می آیند؛ جوانها اکثراً حدود 3 سالگی بالغ می شوند، عمر آنها تا 30 سال و در اسارت تا 54 سال نیز گزارش شده است.
 

پراکندگی جهانی: اروپا تا جنوب غربی آسیا، به سمت جنوب تا شمال غربی آفریقا.
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 290 میلیمتر دم 270 میلیمتر.
 

ملاحظات: توضیحات ارائه شده مربوط به زیر گزینه A.f.colchicus می باشد. در یک نمونه نر از 26 کیلومتری جنوب آمل، سپر پیشانی و بین بینی توسط 2 سپر جلو پیشانی عریض از هم جدا شده اند (یکی از خصوصیات زیر گونه A.f.fragilis )؛ در این نمونه 26 ردیف فلس و در نمونه ماده از نزدیکی گرگان، 30 ردیف فلس اطراف ناحیه میانی بدن شمارش شده است (Anderson 1999). محل نمونه تیپیک این گونه از سوئد می باشد. در ایران تاکنون زیر گونه colchicus گزارش شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.