تالاب هسل، چالوس

تالاب هسل، چالوس
نام فارسی:  تالاب هسل

نام انگلیسی: Hasal pond

تالاب هسل که به تالاب کنیچال نیز شناخته می شود در موقعیت جغرافیایی  N 36 37 E 51 21 در استان مازندران واقع است. هسل به معنی آب راکد، مردابی است که در مجاورت روستای طلاجو از توابع شهرستان چالوس در منطقه ای جنگلی به نام مشعل واقع شده که از جنوب به جنگل های سوته لار و منطقه کردشت، از شمال و شمال غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه ی مشعل موزی و از مشرق به منطقه مشعل لات میرسد

جلبک‌هایی که روی این دریاچه هستند، در بهار و تابستان سبز رنگ هستند و در پاییز و زمستان، قرمز آجری و نارنجی. بهترین فصل برای دیدن مرداب پاییز است. این تالاب در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهر مرز‌ن‌آباد در جنگل معروف مشل موزی است که البته به جنگل فین یا محمدآباد هم شناخته می‌شود. در دلِ این جنگل، مرداب هسل قرار گرفته که با رنگ خاصی که در هر فصلی دارد، شناخته می‌شود. این تالاب فاقد محیط مناسب برای رشد ماهی است اما زیستگاه ایده آلی برای دوزیستان است. عمق آب موجود در عمیق ترین نقطه تالاب (سمت جنوب غربی)  ۲٫۳۰ متر و عمق آن با اتکا به داغاب موجود بر تنۀ درختان و سنگ ها در زمان ظرفیت کامل ۴٫۴۰متراست.مسیر آبی در سمت شرقی این تالاب و جود دارد که نشان دهنده آن است که سرریز آب تالاب  از این نقطه به سمت درۀ چالوس سرازیر می شود. پر حجم ترین آب موجود در تالاب از ریزش باران های موسمی نیمۀ دوم فصل پاییز آغاز شده تا اواسط بهار تداوم می یابد اما سرعت تبخیر آن در فصل تابستان زیاد است تا حدی که کف آبگیرنمایان می شود. در پایین دست تالاب چشمه ای از زیر درختی کهنسال می جوشد که از ذخیرۀ آب تالاب می کاهد و در واقع این چشمه زیراب هسل محسوب می شود.  در حاشیه های مرداب رنگ آب سبزتر است و هرچه به کانون نزدیک تر شوید، رنگ آن نارنجی و در نهایت سرخ می شود.

پوشش گیاهی

در مسیر پیاده روی به سوی مرداب درختان ممرز، انجیلی، راش، «داغداغان»، آزاد، شمشاد و بعضی درختان میوه جنگلی مانند سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و انواعی از گیاهان دارویی مثل بابونه، «فشکی واش»، «زِمِنج» قابل مشاهده است.

دسترسی

برای رسیدن به آن، وارد جاده چالوس شوید و ۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس، بعد از پلیس راه، در سمت چپ تان وارد اولین فرعی خاکی شوید که جاده ای جنگلی است که به روستای سینوا می رسد. این مسیر تابلویی ندارد و فقط باید حواس تان به پلیس راه باشد. در این مسیر بعد از عبور از پل رودخانه، یعنی مسافتی حدودا ۳۰۰ متری به یک دوراهی می رسید که برای رسیدن به مرداب باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید.
بعد از طی مسافتی کوتاه، به یک منطقه جنگلی به نام «بانی» می رسید. باید خودرو را همین جا پارک کنید و پیاده به سمت مرداب راه بیافتید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.