استفاده همزمان از لپ تاپ، GPS و گوگل ارت

اتصال GPSبه لپ تاپ در نرم افزارهای تخصصی نقشه برداری نظیر ArcViewبراحتی امکان پذیر است اما در اکثر نرم افزارها، موقعیت بر روی "نقشه"نشان داده می شود. در حالیکه در داخل کویر اساساً نقشه­ای وجود ندارد! نه جاده ای و نه روستایی و نه هیچگونه عوارض ساخت بشر.

بنابراین در کویر باید از تصاویر ماهواره ای با رزولوشن زیاد استفاده کرد. رزولوشن تصاویر باید در حدی باشد که بتوان عوارض طبیعی سطح زمین نظیر آبراهه­ها و نمکزارها و زمین های خیس و … را به راحتی تشخیص داد.

بدیهی است بهترین وسیله برای رویت تصاویر ماهواره­ای، نرم افزار گوگل ارث است. برای استفاده بهینه از گوگل ارث در کویر نیاز به دو نرم افزار کمکی داریم: یکی برای ارتباط GPSبا گوگل ارث و دیگری برای cacheکردن تصاویر ماهواره ای بطوری که بصورت آفلاین قابل استفاده باشد.

الف) نرم افزار رابط گوگل ارث و GPS:

ورژن های جدید گوگل ارثِ رایگان، GPSرا ساپورت می کند اما اینترفیس مربوطه ضعف هایی دارد. منجمله اینکه با هر بار Refreshشدن موقعیت GPS، تصویر از کنترل خارج شده و کاملاً بر روی نقطه زوم می شود! و این خیلی ناراحت کننده و مزاحم است. ایده آل آنست که موقعیت بر روی تصویر با علامتی مشخص شود اما کنترل زوم در دست ما باشد.

برای رفع این نقیصه از دو روش می توان استفاده کرد:

1-    در ستون سمت چپ صفحه در قسمت Temporary Placesروی Realtime GPSراست کلیک کرده و گزینه Propertiesرا انتخاب کنید. اکنون به قسمت Refreshرفته و گزینه Fly to view on refreshرا انتخاب نکنید (تیک نداشته باشد).

2-    از نرم افزارهای واسطه­ای مختلفی نیز می توان استفاده کرد که بهترین آنها GooPsو GPS TrackMakerاست و بصورت رایگان قابل دانلود می باشد.

ب) نرم افزار Cacheکننده تصاویر گوگل ارث:

میدانیم که گوگل ارث هنگامی که روی منطقه خاصی زوم می کنیم تصاویر مربوط به همان منطقه را دانلود می کند.تا زمانی که اتصال به اینترنت برقرار است مشکلی نیست، اما در اعماق کویر که اینترنت نداریم چه کنیم؟!

برای این منظور ابتدا باید مفهوم Cacheدر گوگل ارث را کمی توضیح دهم:

گوگل ارث برای آنکه مجبور نباشد تصاویری که دانلود شده است را مجدداً دانلود کند از حافظه موقتی به نام Cacheاستفاده می کند. دو نوع Cacheوجود دارد که یکی بر روی حافظه RAMو دیگری بر روی هارد دیسک نگهداری می شود. حجم Cacheرا می توان در قسمت تنظیمات (tools > options > cache) تعیین کرد. بدیهی است Cacheحافظه RAMبرای منظور ما مناسب نیست زیرا با خروج از نرم افزار گوگل ارث، این  Cacheاز بین می رود. بنابراین حجم این Cacheرا در حداقل تنظیم می کنیم (16MB). با این کار گوگل ارث را وادار می کنیم بیشتر تصاویر را بر روی هارد Cacheکند.

حجم Cacheهارد را روی حداکثر تنظیم می کنیم (2GB)

شاید بهتر باشد ابتدا Cacheرا خالی کنیم (توسط دکمه clear disk cache).

برای Cacheکردن تصاویر یک منطقه خاص دو روش وجود دارد: روش دستی و روش اتوماتیک

1)    در روش دستی که نیاز به هیچ نرم افزار خاصی ندارد روی منطقه مورد نظر زوم کرده و منتظر می مانیم تا کاملاً تصویر دانلود شود (حلقه آبی رنگ سمت راست پایین صفحه کامل شود) سپس تصویر منطقه را جابجا می کنیم تا منطقه مجاور آن در صفحه قرار گیرد و آن هم کاملاً دانلود شود و به همین ترتیب تمام قسمت های مورد نظر را پیمایش می کنیم تا تصاویر آنها در Cacheقرار گیرد.

هرچه زوم بیشتر باشد (یعنی از ارتفاع کمتری تصاویر رویت شود) رزولوشن تصاویر بهتر است اما بدیهی است ابعاد منطقه کوچکتر شده و تعداد دفعات لازم برای دانلود کل منطقه بیشتر می شود.

بدیهی است اگر منطقه مورد نظر بزرگ شد (مثلاً صدها کیلومتر مربع) روش دستی بسیار مشکل و وقت گیر خواهد بود.

2)    در روش اتوماتیک از نرم افزارهای خاصی که برای این منظور تهیه شده­اند استفاده می­شود. بهترین آنها از نظر من GECacherاست که از آدرس http://bx11.110mb.com/gecacher.htmبطور رایگان قابل دانلود است. استفاده از این نرم افزار کمی قِلق دارد و در اولین استفاده باید در قسمت Configureتنظیمات لازم انجام شود (شرح کاملتر این تنظیمات اولیه در سایت مذکور آمده است.)

سپس مختصات جغرافیایی دو گوشه منطقه مورد نظر را به نرم افزار می دهیم و ارتفاع مورد نیاز را هم تنظیم می کنیم (هرچه ارتفاع کمتر باشد حجم دانلود و زمان آن بیشتر خواهد بود.)

بااجرای برنامه، گوگل ارث خودبخود Runشده و عملیات Cacheکردن تصاویر شروع می شود. بسته به سرعت اتصال اینترنت و وسعت منطقه مورد نظر و ارتفاع (رزولوشن) مورد نیاز، زمان دانلود متغیر خواهد بود (من با اینترنت 2 MB/Sمنطقه ای به وسعت 10000 کیلومترمربع را از ارتفاع 3000 متری در مدت 3 ساعت Cacheکردم).

چند توصیه:

–       حتی الامکان از اینترنت پرسرعت استفاده شود.

–       قبل از Cacheکردن منطقه مورد نظر ، ابتدا یک منطقه کوچک را بصورت آزمایشی Cacheکنید تا قلق کار دستتان بیاید.

–       بهتر است Cacheگوگل ارث ابتدا خالی شود (توسط دکمه clear disk cache).

–       حجم RAM Cacheرا روی حداقل (16MB)و حجم Hard Disk Cacheرا روی حداکثیر (2GB)تنظیم کنید.

اکنون GPSرا به لپ تاپ متصل کرده و عازم کویر شوید و از جهت یابی آسان بر روی تصاویر ماهواره ای لذت ببرید.

لطفاً نظرات خود را با اینجانب به آدرس snekooei-at-gmail-dot-comدر میان بگذارید.

نظرات بسته شده است.