اسدیه

شهر اسدیه از لحاظ وجود آثارفرهنگی و تاریخی از غنی ‌ترین شهرهای جنوب خراسان بشمار می رود . وجود تعداد تپه‌ها و محوطه‌های باستانی پراکنده در منطقه قلعه‌های اسماعیلی، آسبادها، مساجد و …. نشان دهنده سابقه تمدنی با عظمت آن است روستای طبس مسینا و مناطق اطراف آن در فاصله حدود 30 کیلومتری شرق شهر اسدیه از لحاظ تاریخی و باستان شناسی منطقه بسیار غنی میباشد .

مسجد جامع هندوالان

مسجد جامع هندوالان از بناهای دوره تیموری و از مهمترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی اسدیه می‌باشد. و از ویژگیهای معماری آن می‌توان به سردروردی، گنبدخانه ، صحن وشبستان ستوندار اشاره نمود. جالب‌ترین ومهمترین بخش بنا گنبدخانه و گنبد آن است که با مهارت برروی فضای چهارضلعی قرار گرفته است شبستان ستوندار در دو طرف گنبدخانه قرار گرفته و سبک پوشش و روشنایی آن از ویژگیهای ممتاز بنا است .

قلعه فورگ

قلعه فورگ در 10 کیلومتری جنوب شهر اسدیه واقع شده است. این قلعه تاریخی از بناهای دوره افشاریه می‌باشد که در زمان نادرشاه به وسیله میرزا رفیع خان حاکم محل احداث گردید. فضاهای داخلی قلعه از شرق به غرب شامل سه قسمت می‌باشد که قسمت اول عبارتست از: محل زندگی خدمه انبار آذوقه و محل نگهداری احشام- قسمت دوم محل زندگی نظامیان و نگهبانان و محل نگهداری تدارکات نظامی و سومین قسمت که مهمترین بخش قلعه است محل زندگی حاکم و اطرافیانش است. قلعه مجموعاً دارای 18 برج بوده که اکنون تعدادی از آنها باقی مانده است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه بیشتر سنگ ، آجرو خشت می‌باشد .

آرامگاه سلطان ابراهیم رضا ( ع )

بنای تاریخی آرامگاه سلطان ابراهیم رضا(ع) که برادر زاده امام رضا ( ع )میباشند و در روستای آب گرم کزیک قرار دارد. از مهمترین ویژگیهای معماری بنا، طاقنماهایی در چهر طرف بنا آثار ارزشمندی از هنر منبت را در خود دارند بر سطح دیوارهای گنبدخانه تا ارتفاع 5/1 متری آثار جالبی از هنر خوشنویسی دیده می‌شود. بعضی از این خطوط دارای تاریخ نگارش می‌باشند که تاریخ تعداد زیادی از آنها به دوران صفویه برمی‌گردد .

مسجد جامع درخش

بنای مسجد جامع درخش در داخل روستای درخش شامل ایوانی رفیع و دو ایوانچه در دو طرف و یک صحن می‌باشد ایوان این بنا اکنون دارای طاق هلالی است که به احتمال زیاد در گذشته این طاق جناغی بوده و پس از فروریختن به این سبک اجرا شده است دو ایوانچه دارای طاق جناغی می‌باشند. عمده تزئینات بنا شامل رسمی بندی، و تزئینات چلیپایی است. این بنا در سال 921 هـ.ق بنا شده است

قلعه کل حسن صباح

این قلعه مهمترین مرکز فدائیان اسماعیلی در منطقه کوهستان و اولین مرکز عمده اسماعیلیان در ایران به شمار می‌‎آید. این قلعه که در منابع تاریخی از آن به نام قلعه مؤمن آباد یاد شده بر فراز کوهی مشرف به جلگه طبس مسینا واقع شده است وجود تعداد زیادی آجرهای منقوش پراکنده در سطح قلعه نشان دهنده ارجحیت این قلعه و حالت مرکزیت آن نسبت به سایر قلاع می‌باشد .

آسبادهای طبس مسینا

شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری وبیابانی ایران باعث شده تا مردم کویرنشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده و با حداکثر بهره‌گیری از عوامل و شرایط طبیعی آن را در اختیار خود در آورند آسبادهای طبس مسینا از جمله این ابتکارات است. این آسبادها در بخشهای مختلف بافت روستا به صورت ردیفی قرار دارند. تعداد آسبادها در هر ردیف حدود 10 عدد می‌باشد که به صورت شرقی غربی واقع شده‌اند. آسبادها از لحاظ معماری دارای دو طبقه می‌باشد طبقه فوقانی محل قرار گرفتن و چرخش پره‌ها و طبقه تحتانی محل ذخیره گندم و آرد نمودن گندم است .

قلعه طبس مسینا

این بنای عظیم خشت و گلی قلعه‌ای است مدور با برجهای متعدد و بزرگ که دور تا دور آن را خندقی فراگرفته است. قلعه تاریخی طبس با پلان مدور دارای حدود 150 متر قطر می‌باشد در قسمت ورودی این قلعه برجی بزرگ به ارتفاعی حدود 11 متر و قطر بیش از 15 متر وجود دارد. در سطح خارجی این برج تعداد زیادی روزنه دیده‌بانی و تیرکش دیده می‌شود این بنا ازآثار دوران اسلامی به شمار می‌رود .

قلعه دختر نوغاب

از ویژگیهای معماری این قلعه برجها، حصار، آب انبار، راهروهای ارتباطی، تالارها و اطاقهای متعدد می‌باشد. این بنا نیز مانند سایر قلعه‌های اسماعیلی به تبعیت از شکل و وضعیت توپوگرافی و شیب کوه بنا شده است. به گونه‌ای که بخشهای مختلف آن در شیب کوه و به صورت پلکانی بنا شده است. این بنا از قلعه‌های دفاعی فدائیان اسماعیلی به شمار می‌رود و با توجه به نام قلعه شاید بقایایی از دوران ساسانی نیز در خود داشته باشد

قلعه‌های مسلمانان و کافران

برفراز قله‌های دو طرف کوه‌های واقع در مشرق روستای گسک دو قلعه عظیم در مقابل یکدیگر قد برافراشته‌اند. این قلعه‌ها که یکی به نام قلعه مسلمانان و دیگری به نام قلعه کافران مشهور است از قلعه‌های عظیم سنگی دوران اسماعیلی و دوران قبل از اسلام به شمار می‌روند. قلعه مسلمانان دارای حصار برج، آب انبار، اطاقها و راهروهای متعدد مسیر ورود سواره نظام به داخل قلعه، کوره پخت آجر، و سد ذخیره آب می‌باشد و قلعه کافران دارای بخشهای کمتری می‌باشد. مهمترین بخش آن دروازه ورودی آن است که بقایای آن قابل مشاهده است.

نظرات بسته شده است.