ببر در جهان؛ شمارش معکوس انقراض

طبق آخرین نتایج به دست آمده، در حال حاضر جمعیت ببرهای هند بین 1300 تا 1500 قلاده تخمین زده می‌شود. تقریبا نصف رقمی که درسال 2002 از سوی مسوولان اعلام شده بود. رقم جدیدی که با اتفاق نظر محققان و طبیعت‌شناسان هلی نو اعلام شده، شکست و سقوط ناگهانی‌ای است برای جمعیت 3600 قلاده‌ای که پیش از این تصور می‌شد. انستیتو حیات‌وحش هند با بودجه دولتی محدود، سرشماری جدیدی را به اجرا درآورده است که طی آن جمعیت ببر هندی بسیار کمتر از آن چیزی است که تا پیش از این از سوی دولت اعلام شده بود. (دولت بودجه‌ای معادل 10 میلیون دلار آمریکا به منظور کامل کردن این تحقیقات وعده داده ا ست.) پریا رانجان سینجا مدیر انستیتو حیات وحش هند می‌گوید: «این طرح علاوه بر بازنگری جمعیت ببرها، عوامل موثر بر برنامه بلندمدت نجات‌ گربه‌سانان را نیز مورد پژوهش قرار خواهد داد.» برنامه مذکور تاکنون توانسته است به نتایجی در خصوص وضعیت بهتر حفاظت و نگهداری ببرها در مناطق تحت کنترل و به اصطلاح ذخیره‌گاه‌های جمعیت ببر نسبت به زیستگاه‌های خارج از جنگل‌های تحت حفاظت، دست یابد. این بدان معنی است که از همین میزان اندک تخمین زده شده، یعنی 1500 قلاده، به جز در پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت، بقیه به شدت در خطرند. طبیعت‌شناسان می‌گویند: «بسیار حیاتی است که بیشترین تمرکز را روی ببرهای ساکن و مهاجری که در مناطق آزاد و غیرحفاظتی مثل هوشنگ‌آباد واقع در جنوب بهوپال در استان مرکزی مادهیا پرادش- زندگی می‌کنند به کار ببریم.» ساجوی بانرجیف مدیر برنامه حفاظت از گونه‌ها و نماینده صندوق جهانی حیات وحش WWF در هند می‌گوید: «ببرهای هند کاملا از دست رفته و نابود شده نیستند اما بسیار در معرض خطرند. اگر همین حالا بیدار نشویم در آینده‌ای نه چندان دور ببرهایمان را تنها در باغ‌وحش‌ها خواهیم دید.»
بارقه‌های امید
کارشناسان خبره عقیده دارند که اولین گام لازم سرشماری است که به عنوان یک ابزار نوین می‌تواند در تعیین خط مشی مدیریت جدید و اصلاح مدیریت قبلی بسیار موثر باشد. بررسی‌های اولیه که منتج به ارایه آمار غیرواقعی شده بود، تنها بر مبنای تجزیه و تحلیل داده‌های غیرمستقیم همچون ردپاها بوده است. آمارهای به ثبت رسیده نوین می‌تواند زمینه برآوردهای وسیعی ازجمله سنجش اجمالی زیستگاه‌ها، تعیین وضعیت طعمه‌های موجود، شناسایی محل‌های استراتژیک به منظور نصب دوربین‌های سنسوردار و دوربین‌های تله‌ای باشد. سینجا معتقد است: «تلاش‌های صورت گرفته و روش‌های جدید به کار رفته در نوع خود بی‌نظیر و در دنیا بی‌سابقه است.» طبیعت‌شناسان مهم‌ترین پیام نتایج جدید سرشماری را این چنین بیان می‌کنند: «پیام مهم آمار به دست آمده این است که ببرها در طبیعت رو به کاهش هستند و این طرح باید مانع از نابودی ببرهای هند شود.» گستره اصلی حیات ببرهای دنیا به هند محدود شده است و نگرانی دانشمندان از این است که صدمه به این گربه منحصر به فرد تا انقراض و نابودی آ‌ن ادامه یابد. قاچاق، تخریب زیستگاه و تجارب اعضای بدن ببر، از عوامل اصلی کاهش جمعیت این گونه است. بیشتر متقاضیان اعضای ببر را کشورهای آسیای جنوب شرقی تشکیل می‌دهند. گروهی از کارشناسان خبره به منموهان سینگ اشاره دارند که روش قبلی سرشماری را سال 2005 توصیه کرد. بانرجی از WWF معتقد است سرلوحه کار دولتمردان باید فهمیدن وضعیت واقعی نماد ملی هند یعنی ببر هندی باشد، او می‌گوید: «این مسأله قابل ستایش است که دولت برای این بررسی علمی و البته مستقل از صلاحدیدهای دولتی گام برداشته و اجرای طرح سرشماری و احیای ببر هند توسط ارگان دولتی را قبول کرده، هرچند که ناچیز است.» پیش از این روش قبلی به دست خود دولت انجام شده بود و مشکلش هم این بود که بنا بر برخی صلاحدیدها ترجیح می‌دادند گزارش نکنند که جمعیت ببر رو به کاهش است، بنابراین تخمین‌های اشتباه را به عنوان آمار ارایه می‌کردند.» اما با این وجود تحقیقات جدید بدون دخالت مستقیم دولت آ‌غاز شده است. سینگ و دیگر کارشناسان و دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌کنند که اولین نتایج به دست آمده از این تحقیقات در سپتامبر به بحث و بررسی گذاشته شود.
کدام بی‌رحم‌تریم؟
به تصویر بالا نگاه کنید وشرح آن را بخوانید تا دریابید که ببر بی‌رحم‌تر است، یا آدمیانی که با او چنین سلاخانه رفتار می‌کنند. آنان هر تکه از بدن ببر را به مثابه دارویی شفابخش می‌بینند! و آیا این خودخواهی قابل بخش است؟ بخوانید:
1. گوشت دم ببر به ده‌ها قسمت قابل تقسیم است و سوپ آن ده‌ها خاصیت دارد، از جمله بیماری‌های لاعلاج پوستی را درمان می‌کند. معجزه استخوان انتهای دم که جای تردید ندارد: شیطان را می‌رماند و چشم بد را دور می‌سازد!
2. استخوان دم در شراب: معجونی شفابخش و نیروافزا که اجداد مردم امروز تایوان آن را به فرزندان خویش توصیه کرده‌اند- توصیه‌ای مؤکد!
3. اگر دچار تب هولناک اشباح شده‌اید نگران نباشید: کافی است روی پوست ببر، در انتهای کمر، بنشینید و مطمئن باشید که تب اشباح هر قدر هم زورمند باشد از پای در خواهد آمد و از بدنتان خواهد گریخت مواظب باشید زیاد ننشینید و گرنه به ببر مبدل خواهید شد!
4. سنگ صفرای ببرف سرسلسله زورآوران وحش، مملو ا ز خواص معجزه‌آساست. کافی است یک سنگ صفرا (که هر ببر چندتایی از آن را دارد) را در عسل بیندازید و روی تاول‌ها، دمل‌ها و آبسه‌های چرکین و لاعلاج بمالید، بی‌درنگ اثر می‌کند!؟
5. در اطرافتان حشرات وول می‌زنند، به خصوص هزارپای عظیم‌الجثه؟ هراسی نیست. چند تار موی ببر علاج کار است. آن را آتش بزنید، دود آن صد هزارپاها را فراری خواهد داد، هزارپا که جای خود دارد!
6. «آکنه دارم برادر، می‌گویند غرور جوانی است. هرچه هست مرا از ریخت انداخته، چه کنم؟ دوایی هست؟» «پرسیدن ندارد که، مگر نمی‌دانی؛ پدران ما گفته‌اند که مغز ببر را اگر با روغن مخلوط کنی و خوب هم بزنی پمادی فراهم می‌آید دوای آ‌کنه. بمالی برطرف شده است!» «… و نیز گفته‌اند که علاج تنبلی و بی‌حالی هم هست.»
7. تخم چشم سلطان وحش؛ آن را به صورت قرص درمی‌آورند- گران‌ترین داروی تشنج و رعشه!
8. هر تار سبیل این باشکوه‌ترین گربه جهان طلسمی است بی‌مانند: گفته شده اگر شخص آن را تعویذگونه به بازو ببندد گلوله بر بدنش کارگر نخواهد شد. هم گفته‌اند جرأت را زیاد می‌کند، و حافظ تن از بلاهاست…!
9. ترس و لرز موقوف! ناخن ببرف نوک حمله پرقدرت‌ترین پدیده روزگار. آن را چون هدیه‌ای گرانبها، قطعه‌ای جواهر، حفظ کن. در جیب بگذار یا بر روی انگشتری بنشان یا با زنجیر طلا به گردن بیاویز؛ چنان جرأتی خواهی یافت که از هیچ چیز نهراسی و از همه مهم‌تر: ترس ناگهانی در تاریک‌ترین شب حتی تو را از جا نخواهد پراند و یکه نخواهی خورد!
10. قلب تپنده ببر، جایگاه همه جرأت و جسارت گربه‌ای که یکه می‌میرد. این یکه گرد تنهای بیشه‌های پرت و خوف‌انگیز چنان قلبی دارد که هر ترسویی را از ترس نجات خواهد داد! قلب ببر: داروی شهامت، قدرت و هوشمندی!!
11. استخوان‌های ببر را از هزار خاصیت است و به انواع طرق مصرف می‌شود. از پودر آن بگیرید تا سوپ آن. دنده‌ها خوشبختی می‌آورند. کلید در گنج سعادت‌اند. یک دنده را چون طلسمی همراه داشته باشی، هر در بسته‌ای به رویت باز می‌شود.
12. چهاز تناسلی ببر: مجرب‌ترین داروی افرودیسیاک مردی‌آور!
13. کودکی را که دچار رعشه و غشوه است و دردش بی‌درمان مانده با استخوان‌های ریز پاهای ببر درمان کنید- چند استخوان کوچک را به ریسه‌ای کشیده و بر کمرش ببندیدف مجرب است!
آنچه گفته شد تنها گوشه‌ای از ده‌ها روش استفاده از اجزای ببر به عنوان درمان و طلسم است که در کشورهای آسیای جنوب شرقی میان مردم رواج دارد. شوربختانه این سنت‌های پزشکی غلط به جاهای دیگر جهان هم سرایت یافته و خطر نابودی نسل ببر را مضاعف ساخته است. عدم استفاده از چنین داروها و کار فرهنگی هرچه بیشتر برای توقف استفاده از اعضای جانوران وظیفه‌ای است بر دوش همه دوستداران وحش.

نظرات بسته شده است.