بلندی های بادگیر

استان یزد با کویرها و بادگیرها و مساجد و ستاره‌های آسمان شبش و طلوع وغروب هر روزه خورشیدش می‌تواند برای هر گردشگری جذاب و دیدنی باشد.
شهرستان اردکان در قلب کویر مرکزی ایران قرار گرفته و از توابع استان یزد است. از اولین محله‌های این شهرستان می‌توان میدان قلعه و سپس محله چرخاب را نام برد که از خصوصیات آن بافت متراکم و معابر باریک با ارتفاع زیاد است که به منظور هدایت مسیر باد و سایه‌اندازی شکل گرفته است.
خانه ثنایی یکی از خانه‌های محله چرخاب و متعلق به دوره قاجاریه است که به تازگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
وجه تسمیه بنا از نام حاج عباس ثنایی بانی و صاحب آن گرفته شده که از تجار بزرگ روغن و کنجد در اردکان بوده است.
از خصوصیات این بنا می توان به دو حیاط بیرونی و اندرونی و نیز یک طویله مجزا به همراه تزیینات چوبی، تناسبات و روابط فضایی ویژه این بنا اشاره کرد که با تکرار طاقچه‌ها در دو طبقه به شکل قطار بندی به دیوار اطاق سه بادگیر دو اطاق در طرفین تالار پنج دری دو وسه دری مطبخ و پایاب زیبایی خاص به بنا بخشیده است.
در تالار دو قاب چوبی مستطیل شکل تزیینی از نقوش هندسی در بالای در ورودی نصب است و بخش بیرونی خانه دارای یک حیاط کوچک مربع شکل است که در ضلع جنوبی آن زیر زمین تالار و دو بادگیر یک طرفه دیده می‌شود.
تاکنون اندود پشت بام فضاها و ترمیم ازاره‌های دیواره‌های اطراف حیاط صورت گرفته و پیشنهاد شده که پس از تعمیر و باز سازی بنا بدان کار بری فرهنگی داده شود.

نظرات بسته شده است.