تاریخچه لندرور

تولد لندرور به زمانى بازمى‌گردد که جنگ دوم جهانى با تمام تلفات و ویرانیهایش پایان گرفته بود، و کارخانه لندرور هم که در سالى هیل انگلستان واقع شده بود مانند بسیارى از کارخانه‌هاى دیگر با پایان گرفتن جنگ مى‌بایست سیاست جدیدى را براى تولیدات خود اعمال مى‌کرد.

این کارخانه که در آن زمان به تولید اتومبیل موریس مشغول بود و در کنار آن مقدارى از لوازم و ماشین‌آلاتى را که در شرایط جنگ مورد نیاز بود نیز تولید مى‌نمود، با پایان گرفتن جنگ تصمیم به تولید وسیلهء نقلیه‌اى گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتى از نیاز وارداتى خود را نظیر مواد اولیه تامین کند و همچنین خودرو تولید شده براى فعالیتهاى عمرانى پس از جنگ نیز مفید واقع گردد.

برحسب تصادف (یا از روى خوش‌شانسى) آقاى موریس ویلکس – سرمهندس کارخانه – به همراه برادرش تصمیم به طراحى و تولید یک اتومبیل چندمنظوره دودیفرانسیل گرفتند که بتوان آن را جایگزین اتومبیل‌هاى دودیفرانسیل آمریکائى نظیر جیپ هاى فورد و ویلیز که در آن زمان اولین و تنها خودروهاى دو دیفرانسیل بودند، بکنند.

بعد از گذشت پنج ماه اولین نمونه این تولید جدید که لندرور نامیده مى‌شد، حاضر شد. زمان در تولید این خودرو بسیار حائز اهمیت بود زیرا مى‌بایست براى بقاى کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانى راه پیدا مى‌کرد و سرانجام در سى‌ام آوریل ١٩۴٨ براى اولین بار در نمایشگاه جهانى خودرو در آمستردام، لندرور به جهانیان معرفى شد. این خودرو به زودى نظر ها را متوجه خود نمود زیرا داراى ویژگیهاى خاصى بود، خودروئى چندمنظوره بود که جزئیات زیادى در طراحى آن رعایت شده بود. جنس بدنه آن از آلومینیوم بود و این مساله باعث جلوگیرى از زنگ‌زدگى و پوسیدگى در اثر رطوبت مى‌شد، داراى موتورى چهارسیلندر بود که توسط گیربکسى چهار سرعته نیرو را به چهار چرخ منتقل مى‌کرد و در کنار آن از گیربکس کمک نیز سود مى‌جست، بنابراین داراى چهار دنده سبک و چهار دنده سنگین بود.

فیلتر هواى روغنى که براى آن در نظر گرفته شده بود از ورود کوچکترین ذرات غبار به درون موتور جلوگیرى مى‌کرد و به‌کار رفتن سیستم آب تحت فشار درون سیستم خنک‌کننده موتور پدیده‌اى نو در آن زمان به حساب مى‌آمد. سیستم ترمزدستى بر روى گاردان عمل مى‌کرد بنابراین در شیب‌هاى تند با اطمینان کامل اتومبیل را در سرجایش میخ‌کوب مى‌کرد. از دیگر ویژگى‌هاى این خودرو تعبیه قسمتى مخصوص برروى گیربکس بود که توسط آن مى‌شد نیروى موتور را براى به‌کار اندازى دستگاههاى مختلفى نظیر پمپ‌هاى آب، ژنراتورهاى مختلف، وینچ گاردانى (مکانیکى) و بسیارى نیازهاى دیگر استفاده نمود. تمام این پارامترها به اضافه دسترسى آسان به قسمتهاى مختلف خودرو جهت تعمیرات و نگهدارى آسان آن، این خودرو را متمایز کرده بود، و همین تمایز باعث شد تا ایده‌هاى مختلفى برروى این خودرو شکل بگیرد، از اتومبیل آتش‌نشانى تا وسیله‌اى براى سم‌پاشى زمینهاى کشاورزى و حتى تبدیل آن به یک نوع Hovercraft و یا لکومتیوى کوچک براى کارهاى سبک برروى ریل راه‌آهن. با توجه به این مطالب مى‌توان دریافت که لندرور اتومبیلى بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساخته‌شده بود.

در زمانى که برادران موریس در کارخانه خود سرگرم ساخت و تغییرات جدید برروى این خودرو بودند، افراد ماجراجوى بسیارى با استفاده از این خودرو به مناطق ناشناخته سفر مى‌کردند. لازم به‌ذکر است که در بسیارى از مناطق دورافتاده اولین خودروئى که مردم با آن آشنا شدند لندرور بود.

نظرات بسته شده است.