حیوانات صحرا

بی مهره ها
بی مهره ها مثل عنکبوتها، عقربها یا هزارپا و همچنین انواع مختلف حشرات در صحرا یافت میشوند. ملخ، کرمها و حشرات بالدار با بوی غذا، رطوبت و یا وجود انسان جذب میشوند. وجود این بی مهره ها آزاردهنده بوده که میتوانند حامل بیماریهایی مثل تیفوس و اسهال خونی شوند. نیش عقرب و هزارپا و عنکبوت ها بسیار دردناک بوده ولی کمتر کشنده هستند. نیش انواع بخصوصی از عقربها، بیوه سیاه (black widow) و یا عنکبوت منزوی منجر به مرگ میشود.

عقرب ها
محل زندگی آنها تونل مسطحی است که در زمین کنده شده است. کثافت موجود در دهانه این تونل وجود عقرب ها را فاش میکند. بیشتر آنها بدون خطر بوده و خطر نیش آنها به اندازه نیش زدن زنبور یا مگس است. از علامتهای اثر سم این عقرب بی تابی و افزایش بزاق دهان است.

مارها
اغلب مارهای صحرا خزندگان آرامی هستند. معروفترین آنها مار زنگی و مار تیلی است. فقط مار زنگی و کرال سمی ترین مارهای شمال آمریکا به حساب می آیند.
مار زنگی
مارهای صحرایی بسیار خطرناک هستند. لمس کردن هر نوع ماری خطرناک است.

رتیل
اکثر آنها بدون خطر هستند و سم ضعیفی را وارد بدن میکنند. بسیار آرام حرکت میکنند. تا 10سال میتوانند زندگی کنند. رتیل ماده گاهی پس از جفت گیری رتیل نر را میخورد. رتیل ها دشمنان زیادی دارند مثل پرندگان، آفتاب پرستها، حشرات، انگلها و زنبورها.

به دام انداختن آفتاب پرست
برای گرفتن آفتاب پرست از یک حلقه و چوب استفاده می کنیم. آفتاب پرست را با شیء دیگری سرگرم کرده و به آرامی حلقه را دور گردنش می اندازیم. آفتاب پرستان از حشرات، میوه ها و تخم مرغ تغذیه میکنند.

لاک پشت صحرایی
آنها دور از نور خورشید در سایه و یا زیر بوته ها زندگی میکنند. از گیاهان سبز میخورند. وقتی که فصل رطوبت تمام میشود زیر گیاهان و بوته ها زیست میکنند. منبع آبی آنها گیاهان هستند. آنها میتوانند آب را زیر لاک خود حمل کنند.

آفتاب پرست صحرایی
آنها مورچه می خورند. به راحتی رنگ عوض می کنند. آفتاب را دوست دارند و در شب خود را زیر ماسه ها پنهان میکنند. دستها و پاهای آنها دارای گودی است تا بتوانند زمین را حفر کند.

آفتاب پرست دم تیز صحرایی
آنها به سرعت میدوند و مخفیگاه خود را در زمین پنهان میکنند.

مارمولک پنجه صحرایی
اژدهای گیلا
این مارمولک تنها مارمولک سمی در آمریکای شمالی است که یکی از بزرگترین تمونه ها به طول 50 سانتیمتر به حساب می آید. از تخم و یا جوجه پرندگان تغذیه میکند. ابتدا نیش زده و سپس طعمه را قورت میدهد و به آرامی شروع به جویدن میکند، درحالیکه سم از شیارهای کنار دهان او جاری است. طبع آرامی دارد و به سختی عصبانی میشود.

خزندگان
در صحرا تعداد آفتاب پرستها و مارها زیاد است. از انواع خاصی از آفتاب پرستها باید دوری کرد. در کل اگر مار سمی صحرایی طولی بیشتر از 6/0 متر داشته باشد. برای یک انسان بزرگسال خطرناک است. محل گاز گرفتگی آنها حتی اگر سمی نباشد، به راحتی عفونی میشود. مارها به زیر بوته ها، صخره ها و پرچین ها به دنبال سایه میگردند. موقع پوشیدن کفشها و لباسهایتان همواره مراقب حضور مارها، عقربها و غیره باشید.

پستانداران
بعضی پستانداران در صحرا زندگی کرده و به محیط خود عادت میکنند. مثلاً یک نوع پستاندار کوچک وجود دارد که رطوبت بدن خود را با خزیدن به زیر زمین حفظ کرده و فقط شبها از لانه بیرون می‌آید.
موش کانگورویی به آب زیادی احتیاج ندارد زیرا که بدن آب مورد نیاز را از اکسید کردن چربی ها و هیدراته کردن اکسیژن هوا به دست می آورد.

لاشخورها
در طول روز به دنبال لاشه میگردند. آنها از قدرت بینایی قوی خود برای پیدا کردن لاشه حیوانات که معمولاًَ با حشرات گوشتخوار پوشیده شده اند استفاده میکنند.

سوسک کاکتوس خوار
بزرگترین سوسک خوار است با بدنی در حدود 20 سانتیمتر. لانه آنها در تنه کاکتوس چولا و غذایشان: عنکبوتها، حشرات و لاروها هستند. دشمنان آنها جغدهای کوچک، موش چوب، موشهای وحشی و سنجابهای زمینی هستند که بچه ها و تخمهای سوسک کاکتوس را می خورند.

سنجاب دم سفید
نشانه شناسایی این سنجاب خط هایی است که در کنار بدنش وجود دارد. غذای آنها دانه ها، ملخ‌ها، پشه ها و جیرجیرکها هستند.

گنجشک مریم گلی
آنها بین بوته های مریم گلی و در دره های واقع در صحراهای پر ارتفاع زندگی میکنند.

گربه دم حلقه ای
شکارچی قهار موشها و از خانواده راکون ها هستند. شبگرد بوده و از میوه ها، ملخ ها، حشرات و پستانداران کوچک تغذیه میکند.

خفاش صحرایی
انواع مختلف خفاش در صحرا یافت میشود. تمام روز را در غارها، شکاف کوهها و تونلهای کوچک زندگی میکنند و پناهگاه خود را برای یافتن غذا فقط کمی قبل از غروب خورشید ترک میکنند. به شکل زیگزاگ پرواز میکنند و غذای آنها حشرات است.

گراز
یک خوک وحشی با 1 متر طول و 40 سانتیمتر ارتفاع است. این خوک، ماده ای بدبو جهت محافظت و علامت گذاری از خود بیرون می ریزد. در مناطق کوهستانی کم ارتفاع یافت میشود. اگر جایی گیر بیفتد زود عصبانی میشود. شبها به دنبال غذا میرود. دشمنان او شیرهای کوهستان، یوزپلنگ و انسان هستند.

موش کانگرویی
جونده ای است با طول (ارتفاع) 5 سانتیمتر که قرابت نزدیکی با خانواده سنجابها دارند. رنگ آنها از خاکستری روشن به قرمز متغیر است. عادت به ذخیره کردن غذا دارند. از ساقه گیاهان، دانه ها و قارچهای گوشتی تغذیه میکنند. برای انتقال مواد غذایی آنها را داخل دهان میگذارند. به آب زیادی نیاز ندارند زیرا که بدن آب مورد نیاز را از اکسید کردن چربی ها و هیدراته کردن اکسیژن هوا به دست می آورد. هنگام وحشت به پاهای عقبی فشار آورده و با این عمل میتواند در هر ثانیه 5متر بدود و فرار کند. دم او به عنوان فرمان عمل میکند و در حین پرش موش تا 90 درجه می چرخد. این موش ها شبگرد هستند. دشمنان آنها کفتارهایی هستند که به سوراخ مخفیگاه آنها وارد میشوند، روباههای صحرایی و روباههای طوسی که میتوانند موشها را روی زمین شکار کنند. مارها و جغدها نیز آنها را شکار میکنند تا از بافتهای بدن آنها آب به دست آورند.

دونده های کالیفرنیایی
خیلی سریع میدوند و به ندرت پرواز میکنند. غذای آنها آفتاب پرستها، ملخها، موشها و هزارپاست.

خرگوش صحرایی
خطراتی که یک خرگوش صحرایی را تهدید میکند عبارتنداز سیاه گوشها (ازخانواده گربه سانان)، پرندگان بزرگ شبگرد، مارهای بزرگ (مار گوفر gopher یا مار نیلی، گاو مار bull snake و مار زنگی)، که همه آنها شبگردند، و البته تصادف با اتومبیل نیز اغلب باعث مرگ آنها میشود. غذای آنها انواع بوته ها و سرشاخه های تازه و سبز است.

بز شاخدار صحرایی
معمولاً در مناطق صخره ای پر ارتفاع یافت میشوند. بز ماده: 5/1متر از پوزه تا دم و 1 متر ارتفاع دارند وزن آنها بین 113 تا 136 کیلوگرم است. غذای آنها بوته های خاردار، چمن، گلهای فصلی و بوته های پر شاخ و برگ است.

روباه صحرایی
از سر پوزه تا دم 51 سانتیمتر است. گوشهای بزرگ این حیوان مانند رادیاتور عمل کرده و او را خنک نگه میدارد. رنگ او سفید و خاکستری با پشتی مایل به زرد است که بر روی همه موها سایه ای از رنگ مشکی به چشم می آید. شبها به شکار میرود. غذای او موش کانگورویی، مارمولک و حشرات است.

نظرات بسته شده است.