خشک کردن و دودی کردن مواد غذایی

جرکی (Jerky)

جرکی برای اقامت در بیابان غذای مهمی است، به خوبی میتوان آن را تهیه کرد و بدون نیاز به یخچال آن را حفظ کرد، میتوان آن را جوید و یا برای تهیه سوپ و خورشت های گوشتی و یا pemmicanاز آن استفاده کرد.

 

نحوه تهیه گوشت خشک (pemmican)

گوشت حیوان اهلی و یا وحشی را به قطعاتی با ابعاد 1x2x8 اینچ (2/5x5x20 سانتیمتر) بریده، چربی زردپی و غضروفها را از آن جدا کنید و به آن ادویه ای متشکل از نمک و فلفل بزنید. گوشت را خرد کرده و در همان موقع نمک بزنید. تکه های گوشت را روی کباب پزی در نزدیک زغالها قرار دهید و اجازه دهید تمام آب آنها تبخیر شود. این روند تقریباً 6 ساعت طول میکشد. بعد از اتمام انی مراحل لایه های گوشت شبیه به چرم خشک شده اند که به راحتی بدون ترک خوردن خم میشوند.

 

pemmican

غذایی بسیار پر انرژی است که در میان سرخپوستان آمریکای شمالی مرسوم است. این غذا برای ماجراجویانی که آمریکای شمال را با قایق طی میکردند متداول بود.

 

طرز تهیه pemmican

* یک پانه (g40) از جرکی خشک را با سنگی تمیز بکوبید.

* مقداری چربی خام حیوانات را در ماهی تابه ای بر روی گرمای ملایم ذوب کنید. نگذارید روغن بسوزد و یا بجوشد، سپس بافتهای اضافی چربی را جدا کرده و چربی مایع را روی گوشت بریزید.

* میتوانید میوه های خشک و خرد شده از قبیل سیب، گردو، انگور و غیره به آن اضافه کنید.

* این مخلوط را هم بزنید تا مایعی حلیم مانند به دست آید که در آن چربی گوشتها را آمیخته میکد. قبل از سرد شدن این مخلوط آن را به شکل توپ های کوچکی درآورید. برای کاهش دادن رطوبت آن، توپ ها را درون کیسه ای منفذدار ذخیره کنید. نگهداری این غذا به راحتی jerkyنیست چراکه چربی در هوای گرم ترش میشد. میتوان در هوای سرد تقریباً یک ماه این غذا را حفظ کرد. برای شرایط کمپینگ، شکار و پیاده روی در پاییز بسیار مناسب است. میتوان آن را به همین صورت خورد و یا در سوپ و خورشت ریخت. سرخپوستان آمریکایی در کنار این غذا از serviceberryخشک استفاده میکردند، رژیمی غذایی برای خود درنظر بگیرید که خالی از ویتامین cنباشد.

 

دودی کردن

 

دودی کردن غذا بر روی آتش

دودی کردن غذا طعم خاصی به آن میدهد که بستگی به نوع چوب و شاخه های مورد استفاده در آتش دارد.

* از چوب درختان تیره مخروطی برای سوزاندن استفاده نکنید. چرا که غذای شما طعم نفت میگیرد. از چوبهای سخت مثل چوب درخت گردوی آمریکایی، درخت سیب، آلبالو، سپیدار، بلوط و افرا استفاده کنید. اگر از چوبهای خشک استفاده میکنید قبل از مصرف به مدت یک ساعت آنها را در آب قرار دهید.

* در محل مورد نظر آتشی برپا کنید و بگذارید تا تبدیل شدن چوبها به ذغال آتش بسوزد. تکه‌های چوب خیس را درون ذغال ها قرار دهید، و غذا را روی شبکه ای فلزی بر روی زغال‌ها بگذارید. مجدداً بر روی غذا و آتش چوبهای خیس قرار دهید.

* هر طرف ماهی به زمانی معادل 15 دقیقه برای پخت نیاز دارد. یک تکه گوشت با ضخامت 2 اینچ (cm5) برای پخت هر طرف نیم ساعت زمان میبرد.

 

محافظت دربرابر مگس ها

برای محافظت از گوشت دربرابر مگسهای تخم گذار گوشتها را در محیطی تاریک، سرد و خشک نگهداری کنید. با ارتفاع 12 پایی از زمین (6/3 متری) آنها را آویزان کنید. از برگهای درختان دور نگه دارید گوشت تازه را بر فراز آتشی آویزان کنید که دود میکند.

 

خشک کردن گوشت به روش اسکیموها

برش هایی با ضخامت 1 اینچ (cm5/2) در گوشت ایجاد کنید و آنها را روی تیری چوبی آویزان کنید. مطمئن شوید که این دو ردیف به هم متصل نیستند. هر روز آنها را بچرخانید و یک آتش دودزا برای دور نگه داشتن مگسها درست و حفظ کنید.

نظرات بسته شده است.