دفع مگس در طبیعت

کلیه حشرات بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم اطراف ما می باشند. مانند حلقه های زنجیر، طبیعت و جانوران   وابسته به حضور حشرات هستند. بخش بسیار مهمی از غذای  جانوران از همین حشرات به ظاهر مزاحم تامین می شود. به عنوان نمونه می توان به کلاغ اشاره کرد که در یک روز بیش از 16 حشره می خورد و خود او منبع غذایی جانوران دیگر است.

در جهان بیش از 100،000 نوع مگس شناسایی شده است. مگسها در همه جای کره زمین وجود دارند حتی در دور افتاده ترین کویرهای ایران و یا در جزایر گمنام اقیانوس آرام نیز می توان به راحتی آنها را یافت. در دسته بندی حشره شناسی، مگس ها متعلق به دسته بندی Dipetra (دو بال ها) هستند. اکثر حشرات دارای 4 بال هستند. بر روی بدن مگس ها دو هدایتگر در کنار بالها قرار دارد. این هدایتگرها در زمانهای بسیار دور بال بوده اند که در اثر تغییرات ژنتیکی به صورت هدایتگر درآمده اند. این هدایتگرها باعث می شوند مگس ها در هنگام پرواز قدرت مانور بسیار بالایی داشته باشند. آنها می توانند در حالت پرواز ساکن باشند و حتی به عقب پرواز کنندو یا بسرعت تغییر مسیر داده و در حالت پرواز جهش و یا شیرجه انجام دهند.

مانند سایر حشرات، مگسها دارای 6 پا و بدن 3 تکه شامل head سر ، thorax سینه و abdomen دم می باشند. مگس ها دارای پاهای مودار و چسبنده هستند که این قابلیت را برای آنها ایجاد می کند که بر روی شیبهای بسیار صاف و صیغلی بنشینند و بدون آنکه لیز بخورند به راحتی حرکت کنند. مگس ها  بر روی گیاهان، بر روی سایر جانوران، مردارها و …  تخمگذاری می کنند. تخم مگس پس از طی مراحلی تبدیل به  اصطلاحا لارو larvae  می شود که کاربردی بسیار شفابخش در درمان دیابت دارد.

مگس ها جزو حشرات خونسرد هستند. آنها در مکانهای مختلف پرواز می کنند و به دنبال منشا حرارت خارجی می گردند. اکثر مگس ها دارای 3 چشم بزرگ هستند. هر چشم جانبی مگس دارای 4000 لنز 6 وجهی است بنا بر این آنها قادرند کوچکترین حرکت را شناسایی کنند. مگس ها بوسیله پاهای خود مزه را می چشند.

بسیاری از بیماریها مانند مالاریا، اسهال خونی، بیماری خواب و تب زرد بوسیله مگس های مکنده خون انتقال می یابند. بسیاری از بیماری های دیگر به صورت مکانیکی توسط کلیه مگس ها انتقال می یابند. بدین صورت که آنها پس از حمل میکروب یا ویروس آلوده با پاهای خود آنها را در مناطق دیگر پخش می کنند.

مگس های مختلف ذائقه های مختلفی دارند. مگس ها از شیره گیاهان، میوه ها، سایر حشرات، خون جانوران و انسان و … تغذیه می کنند. مگس هایی که از خون تغدیه می کنند مگس های ماده هستند که محتویات خون را برای تخمگذاری مورد استفاده قرار می دهند.

مگس ها دارای قدرت بویایی و بینایی بسیار قوی هستند. رادارهای بویایی آنها تا 3 کیلومتر بو را تشخیص میدهند. پس با این قدرت مخفی کردن مواد غذایی از دید آنها کار بیهوده ای است . در زمانی کمتر از ثانیه قادر به شناسایی مکان جدید خواهند بود. در زیر  پاره ای از روشهای دور نگه داشتن این موجودات در ظاهر مزاحم را  بازگو خواهم کرد.

زمان فعالیت مگس ها از آغاز سپیده دم تا غروب آفتاب است.یکی از روشهای کارا در دور نگهداشتن مگس استفاده از یک کیسه فریزر پر از آب است که در برابر نور خورشید قرار گرفته باشد. تشعشعات ناشی از برخورد نور خورشید به کیسه و آب درون آن باعث فراری دادن مگس ها خواهد شد. اگر درون کیسه مقداری شیشه خورد شده و یا سکه ای قرار گیرد که شدت تشعشعات خورشید را افزایش دهد کارایی آن دوچندان خوهد شد.

روش دیگری برای دور کردن مگس ها توجه به ذائقه غذایی آنهاست. مگس ها نیز مانند انسان و سایر جانوران علاقه خاصی به بعضی از غذا ها دارند. قرار دادن این نوع غذاها در نزدیکی مکان کمپ باعث می شود که آنها به سمت آن بروند و دیگر مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند. عسل، موز، الکل سفید که حاوی شکر باشد، تمشک، و انواع مربا منوی مورد علاقه مگس ها هستند. یک روش مناسب پهن کردن مربا بر روی یک سطح صاف است که باعث جذب مگس ها می شود. آنها پس از صرف مربا به علت چسبندگی قابلیت پرواز را از دست خواهند داد.

از روشهای متداول استفاده از بوهایی است که مگس ها از آن فرار می کنند.بوی سرکه باعث دور نگه داشتن مگس ها می شود. سرکه را در کاسه های کوچک قرار داده و آنرا در اطراف خود بگذارید تا نتیجه آنرا ببینید.

در صورتی که حشره کش دارای دیت به همراه دارید مقداری از آن را بر روی لباس خود اسپری کنید . ( به خاطر داشته باشید که حشره کش را بر روی پوست خود اسپری نکنید چون می تواند باعث حساسیت های پوستی گردد . حشره کشها دارای مواد شیمیایی از جمله "دیت" هستند. دیت باعث مرگ سریع سلولهای خاکستری مغز می شود و فراموشی زودرس را به همراه خواهد داشت . همچنین باعث تغییر در دی ان ای حیوانات از جمله موشها می شود و صدمات جبرا ناپذیری به طبیعت و شخص شما وارد می کند. دیت مهمترین عامل دفع و از بین بردن مگس است . بوی دیت باعث گمراه کردن مگس در فاصله نزدیک می شود  . استفاده از حشره کشهای حاوی دیت در مقدار خیلی جزئی کافیست و استفاده در حجم زیاد از آنها تغییری در دفع مگس ایجاد نمی کند. )

روشن کردن آتش باعث فراری دادن مگس ها خواهد شد. علاوه بر این پاره ای از گیاهان مانند اسطوخودوس  باعث فراری دادن مگس و پشه می شوند. در مناطق کویری می توانید در نزدیکی تاغزارها کمپ بزنید. بوی درخت تاغ مگس ها را فراری می دهد.

نظرات بسته شده است.