روستای چاه دراز

روستای چاهدراز در استان خراسان جنوبی شهرستان نهبندان بخش شوسف و در ناحیه ی کویر لوت قرار گرفته و فاصله ان از شهر شوسف حدود 20 کیلومتر و فاصله ان از جاده اصلی حدود 8 کیلومتر و دارای جاده اسفالت می باشد.

 

شمال روستای چاهدراز کوههای گنده گاو و دشت بندونک و غرب ان دریاچه نمک و شرق ان شوسف و روستای ذهاب وجنوب هم جاده اصلی بیرجند به زاهدان قرار گرفته است.

 

مردم چاهدراز بسیار مهمان نواز هستند شغل بیشتر مردم ان دامداری و کشاورزی است ولی در این میان کسانی هم هستند که به شهر ها رفته و در انجا کار می کنند؛ فامیل تمام مردم این روستا نخعی (نخعی زینلی،نخعی زاده،رستمی) است .

 

چاهدراز دارای جمعیتی بیش از 700 نفر است و خانه های انها در کنار یکدیگر و به صورت گاه و گلی با سقف های گنبدی ساخته شده که ساختاری بسیار زیبا دارند.

 

از غذاهای محلی چاهدراز می توان به کشک زرد،کما،رک و دیگر غذا ها که با شیر درست می شود اشاره کرد که دستور پخت انها را در قسمت غذا های محلی خواهید دید.

 

چاهدرازی ها دارای رسم و رسومات جالبی هستند که انها را به صورت اختصاصی در پست های دیگر معرفی خواهم کرد، از مکان های دیدنی چاهدراز می توان به ابشار زیبای گنده گاو ،دریاچه نمک،دشت بندونک و جنگل زیبای تاق اشاره کرد که زیبایی این روستا را دوبرابر کرده است.

 

دامداران این روستا به پرورش بز گوسفند شترمرغ وشتر مشغول هستند که در این میان شتر در الویت است ، شتر تک کوهانه در چاهدراز در بگ هایی(هر وقت تعداد شترهای یک گروه به 100 نفر برسد به ان بگ می گویند) در میان جنگل تاق وسیع در حال چرا هستند.

 

زمین های کشاورزی این روستا هم در شمال ان قرار گرفته است کشاورزان این روستا محصولاتی چون گندم ،علوفه ،خربزه و هندوانه می کارند و میفروشند، اب مورد نیاز این محصولات از طریق چاههای عمیق تامین می شود که تعداد انها به 15 حلقه میرسد.

 

این روستا دارای امکاناتی همچون اب ،برق، تلفن ،خانه بهداشت، مسجد ،کتابخانه و پایگاه مقاومت بسیج است.

www.chahderaz.com

 

نظرات بسته شده است.