روستای یزدل، آران و بیدگل

روستای یزدل از توابع شهرستان آران و بیدگل می باشد و دارای قدمتی دیرینه و به قولی باقی مانده شهر باستانی درام (درم) میباشد.جمعیت یزدل در حدود ۳ هزار نفر است روستای یزدل در ۱۵ کیلومتری شهرستان ویژه کاشان قرار دارد و تمامی امور روزمره مردم این روستا از شهرستان کاشان تامین می شود
شغل اصلی مردم روستای یزدل کشاورزی و دامپروری بوده و کشاورزان و دامداران با محصولات خود و فروش آن هزینه مصرف خانواده را تامین می نمایند.
یزدل یکی از مناطق معتبر و قدیمی منطقه می باشد که در ضلع شمال غربی و غرب شهرستان های کاشان و آران و بیدگل قرار گرفته است. در مورد وجه تسمیه آن آرا و نظرات متفاوتی بیان شده که مهمترین آن ها عبارتند از «یزدگرد» شهری که توسط یزدگرد ساسا نی بنا گردید و « ایزددل» منسوب به ایزدپرستان ،مردمانی که ایزد پاک را ستایش و پرستش می کرده اند. یزدل باقیمانده  شهرباستانی «درام» می باشد   که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد ،شهری که در قدیم الدهر آن را  استان« درام»می گفتند و از عظمت و شکوه آن درکتاب های معتبر تاریخی چون  محاسن الاصفهان مافروخی (قرن 3 هجری) تاریخ قم(قرن 4 هجری) و تاریخ کاشان(قرن  12   هجری) سخن گفته شده است. در یزدل آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری وجود دارد که عبارتند از: سایت باستانی درام -که مجموعه گسترده ای  از آثار  ارزشمندی همچون : شهر و مزرعه ی درم، گله درم(gelederam)، آسیاب فرعونی، سلخ فرعونی،گورفرعونی، بنای چهارطاقی ، شاه فیروز،  قلمبه دیزو(golombedizu) و غیره را در بر می گیرد-امام زاده بی بی زینب(س)،  دروازه یزدل و قلعه حاج حسینی ، دره قلا( (darreqelaخانه های تاریخی- حسینی، تقوایی، دهقان ، حیدریان- آب انبارها و غیره.
با آغاز انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی  ، یزدل با  حضوری گسترده  در دفاع از کشور و آرمان های  نظام جمهوری اسلامی  ، با تقدیم  یک شهید انقلاب و 50 شهید دفاع مقدس و میزبانی سه لاله گمنام، چون گوهری فروزان بر تارک منطقه می درخشد. اکنون یزدل با جمعیتی  درحدود3000  نفر در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، کشاورزی و ورزشی نسبت به گذشته پیشرفت نموده و در مسیر توسعه گام های موفقی برداشته است.
مختصات جغرافیایی
یزدل با مختصات جغرافیایی '5122طول شرقی و3306 عرض شمالی در15 کیلومتری شمال غربی شهرستان کاشان واقع شده وازطریق دو راه اصلی با این شهر درارتباط است. درسال 1378 براساس تقسیمات جدید کشوری در محدوده ی جغرافیایی شهرستان آران وبیدگل قرارگرفت فاصله یزدل با شهر آران وبیدگل 23کیلومتر می باشد. یزدل با 895 متر ارتفاع ازسطح دریا، ازجنوب به طاهرآباد و خزاق، ازشمال به سفید شهر(نصرآباد)، ازشرق به محمد آبادوعلی آباد و ازغرب به دشت درم وجاده ی قدیم کاشان -قم محدود می شود.
جمعیت یزدل
جمعیت یزدل در حدود 3000نفر می باشد .
آب وهوا
 آب وهوای آن گرم وخشک می باشد.
اقتصاد یزدل
60درصداقتصاد آن برپاپه ی کشاورزی وقالیبافی است که درسالهای اخیر از رونق قالیبافی آن کاسته شده است اما در زمینه کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی منطقه ی کاشان به ویژه  درزمینه ی کشت غله وصیفی جات محسوب می گردد.
وجه تسمیه:
در مورد وجه تسمیه آن آرا و نظرات متفاوتی بیان شده که مهمترین آن ها عبارتند از:
یک)«یزدگرد» شهری که توسط یزدگرد ساسا نی بنا گردید.
دو)« ایزددل» منسوب به ایزدپرستان ،مردمانی که ایزد پاک را ستایش و پرستش می کرده اند.
 یزدل باقیمانده  شهرباستانی «درام» می باشد   که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد ،شهری که در قدیم الدهر آن را  استان« درام»می گفتند و از عظمت و شکوه آن درکتاب های معتبر تاریخی چون  محاسن الاصفهان مافروخی (قرن 3 هجری) تاریخ قم(قرن 4 هجری) و تاریخ کاشان(قرن  12   هجری) سخن گفته شده است

نظرات بسته شده است.