سفر مسوولانه در طبیعت

همه ما سفر را دوست داریم، همه ما دوست داریم به طبیعت برویم و از مناظر زیبای آن استفاده کنیم. همه ما به دیدار آثار باستانی و نقاط دیدنی شهرها علاقه‌مندیم. اما تفاوت‌ ما به عنوان طبیعت مرد با کسانی که هیچ آگاهی از چند و چون رفتار با طبیعت ندارند در چگونگی سفر کردن است. وقتی به دیدار اماکن زیبا می‌رویم به یک مسأله مهم دقت کنیم: طبیعی است که این مکان زیبا، هر کجای ایران و یا جهان که باشد، در کنار یا نزدیک شهرکی یا روستایی قرار دارد و چنانچه گردشگرانی که برای دیدن این منطقه می‌روند تا روز تعطیل خود را به خوشی و خرمی بگذرانند در پی آن باشند که تأثیر مثبتی هم برروی مردم محلی و هم محیط زیست آنان داشته باشد. بی‌شک این مردم روز به روز بر حفاظت بهتر و احیای هرچه بیشتر منطقه خود خواهند پرداخت. سفر مسوولانه، مجموعه‌ای از راه کارها و آگاهی‌هاست که با رعایت آن هم خود از سفرمان بیشترین بهره را برده و تجربه‌ای ارزشمند به دست می‌آوریم و هم به مقصد سفر و مردم محلی آن بیشترین بهره را می‌رسانیم. پس هر تعطیلاتی برای ما و برای مقصد سفر ما می‌تواند آثار مثبت یا منفی در پی داشته باشد. سفر مسوولانه بهره‌ها یا آثار مثبت توریسم را به حداکثر و آثار منفی توریسم را به حداقل می‌رساند.
قبل از سفر
ابتدا مقصد را مشخص کند و با استفاده از تجربه یا نقشه مناسب، مصرف سوخت و تصاعد گازهای حاوی کربن را به حداقل برسانید.
– سفر با قطار و دیگر وسایل نقلیه عمومی و تا حد امکان استفاده نکردن از هواپیما برای پروازهای داخلی اولین گام در برنامه‌ریزی سفر مسوولانه است. بسیاری از شرکت‌های توریستی برنامه‌ای تحت عنوان «من نمی‌خواهم پرواز کنم» دارند که مسافران را برای استفاده از قطار به جای هواپیما- تا حد امکان- راهنمایی می‌کند.
– زمان پرواز و تعداد توقف‌ها را به حداقل برسانید. بیشترین مقدار خروج گازهای حاوی کربن در زمان بلند شدن هواپیما از باند و هنگام فرود صورت می‌گیرد. ضمنا تا آنجا که می‌توانید به جبران تصعید گازهای گلخانه‌ای از طریق شرکت در برنامه‌های ایجاد فضای سبز و امثال آن بپردازید.
– اغلب گردشگران از برنامه منضبطی برای برخورد مسوولانه با مسایل زیست محیطی تبعیت می‌کنند؛ از جمله حتما با شرکتی اقدام به سفر می‌کنند که مقررات مربوط به «توریسم مسوولانه» را رعایت می‌کند. بهتر است قبل از انتخاب شرکت توریستی، از مشی شرکت اطلاع حاصل کرده و مطمئن شوید برنامه‌های جدی حداقل سازی تاثیرات منفی زیست محیطی و حمایت اقتصاد جوامع محلی را در دستور کار دارد.
– اگر به منطقه‌ای در خارج یا حتی داخل کشور عازم هستید که از فرهنگ و سسن آن اطلاع ندارید در این‌باره خوب مطالعه کنید. با فرهنگ و چند و چون واژه‌ای از زبان محلی آشنا شوید و سعی کنید با مردم ارتباط توأم با احترام داشته باشید. احترام شما به آنان و احترام متقابل آنان به شما سفرتانرا دلنشین خواهد ساخت.
– تمامی چیزهای اضافی و آشغال‌ها را جمع‌آوری و محل را کاملا تمیز کنید به طوری که اصلا معلوم نشود کسی آنجا بوده است. تمیز کردن نقاط دورافتاده در طبیعت کاری بس دشوار است.
– اگر می‌توانید به برنامه‌های زیست محیطی محلی که عازم آن هستید کمک کنید.
اندر سفر
– تا می‌توانید از صنایع دستی و محصولات محل خریداری کنید.
– از راهنمای محلی استفاده کنید- بدین ترتیب چیزهای بیشتری راجع به فرهنگ و زندگی مردم خواهید آموخت و آنان نیز درآمد بیشتری خواهند داشت.
– محصولاتی را که از گونه‌های جانوری در معرض خطر یا از چوب‌ههای جنگلی تهیه شده خریداری نکنید. همچنین هرگز آثار باستانی را نخرید.
– به فرهنگ‌های محلی، سنت‌ها و مکان‌های مقدس احترام بگذارید.
– از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، و در صورت امکان دوچرخه‌ای کرایه کنید یا پیاده بروید.
– یادتان باشد که مردم در جاهای مختلف به انحای مختلف فکر می‌کنند؛ این باعث می‌شود آنها با ما متفاوت باشند نه اینکه راه و رسم زندگی‌شان غلط باشد.
بعد از سفر
– پس از بازگشت، به شرکت توریستی نامه بنویسید و نتیجه سفرتان را یادآور شوید. به ویژه اگر پیشنهاداتی برای کاهش بیشتر صدمات زیست محیطی و افزایش سود برای جوامع محلی دارید با آنان در میان بگذارید.
– اگر ضمن سفر به فرد یا افرادی قول داده‌اید برایشان عکس یا هدیه‌ای بفرستید. حتما و هرچه زودتر به قول خود عمل کنید.
– نوشتن خاطرات سفر یکی از بهترین کارهایی است که حتما سعی کنید آن را با دقت و وسواس انجام دهید. یادتان باشد دانشی که امروز ما از گذشتگانمان داریم صرفاً به این دلیل است که نسل‌های پیش از ما این سنت حسنه را به جای آورده‌اند.

نظرات بسته شده است.