عقدا

این شهر در 40 کیلومتری شمال غربی اردکان و کنار جاده یزد – اصفهان قرار دارد. اهم دیدنیهای این روستا عبارتند از:
کاروانسرای حاج‌ابوالقاسم دشتی که با بنای آجری و خوش طرح به سبک کاروانسراهای شاه‌عباسی در وسط آبادی قرار گرفته است. نام سازنده این بنا یعنی حاج‌ابوالقاسم دشتی از بازرگانان مشهور دوره صفوی در کتابچه موقوفات یزد آمده است و بر یک لوح سنگی به خط نستعلیق در ورودی کاروانسرا نام وی حک شده است. بر سنگ ساختمان این بنا تاریخ 1269 دیده می‌شود.
رباط خرگوشی که از بناهای دوره شاه‌عباس صفوی است و نزدیک باتلاق گاوخونی بر سر راه قدمی (مالرو) واقع شده است این رباط در بیابان خرگوشی به فاصله 60 کیلومتر تا عقدا و 120 کیلومتر تا ندوشن قرار دارد. این رباط بسیار عالی و بزرگ از سنگ و آجر به ابعاد 80*80 متر ساخته شده است و قسمتهای زیادی از آن خراب شده است.
غار اشکفت یزدان که از لحاظ زمین‌شناسی و تاریخی بسیار جالب می‌باشد. این غار جایگاهی برای ستایش میترا یا آناهیتا از ستونهای آهکی غار تراشیده شده است که بعدها شکسته شده است. این غار به علت اینکه سالیان دراز محل نگهداری آتش مقدس و رحرام منتقل شده از معبد آناهیتا کنگاور بوده است. از نظر پارسیان هند و زرتشتیان بسیار مقدس می‌باشد که همه ساله تعداد زیادی از آنها به این محل آمده و شبی را در غار به سر می‌برند و مراسم خاصی را اجرا می‌کنند. بعد از گذشتن ورودی غار با شیبی در حدود 90 درجه و ارتفاع 5 متر به یک محوطه بسیار وسیع با گنجایش هزاران نفر می‌رسیم.
در نزدیکی این غار چاه آبی در دل سنگ بنام چاه شهر و کنده شده و آب بسیار گوارایی دارد.
از دیگر آثار مهم عقدا حمام نو (1055 هجری)، حصار خواجه نصیر قلعه بزرگ هزار خشتی سام، مسجد هلاکو با سنگ بنایی به تاریخ 1123، مسجد جامع به سبک معماری قرن هشتم و مسجد شمس (1090 هجری) می‌باشد.

نظرات بسته شده است.