عکاسی با پایه در طبیعت

تقریبا تمامی عکاسان حرفه‌ای حیات وحش بدون یک سه‌پایه و تک‌پایه مناسب برای عکاسی از خانه خارج نمی‌شوند. مواردی را که در انتخاب یک سه‌پایه‌ مناسب رعایت کنید شامل موارد زیر است:
1. مواد سازنده سه‌پایه:
برای عکاسان حیات وحش سه‌پایه‌های فیبرکربنی به دلیل سبک بودن و بالطبع حمل آسان و کمتر سرد شدن در زمستان نسبت به سه‌پایه‌های آلومینیومی ارجحیت دارند. اما بدبختانه بسیار گران‌تر از انواع دیگر سه‌پایه هستند. البته این را نیز در نظر بگیرید که از یک سه‌پایه خوب می‌توان سال‌ها استفاده کرد و در دراز مدت به نفع شماست.
2. ارتفاع سه‌پایه
سه ارتفاعی که شما باید در نظر بگیرید.
1. حداکثر ارتفاع سه‌پایه
2. حداقل ارتفاع سه‌پایه
3. ارتفاع سه‌پایه در زمانی که حمل می‌شود دو انتخابی که در زمینه ارتفاع یک سه‌پایه دارید یکی این است که ارتفاع ترکیب دوربین و سه‌پایه پایین‌تر از چشم شما باشد و پا ارتفاع آن بالاتر از چشم شما قرار گیرد برای عکاسی از حیات وحش مورد اول را انتخاب کنید چون یک سه‌پایه کوتاه‌تر بالطبع وزن کمتری داشته و سریع‌تر آماده برای استفاده می‌شود. در ضمن هرچه ارتفاع سه‌پایه بالاتر باشد ثبات سه‌پایه کمتر شده و باد بیشتر باعث لرزش آن می‌شود.
پایه‌ها دو نوع پایه در سه‌پایه‌های معمول داریم
1. لوله‌ای
2. شیاردار
پایه‌های لوله‌ای سنگین‌تر و دارای طول عمر و پایداری بیشتری هستند پایه‌ها معمولا 2، 3 یا 4 یا 5 قسمتی هستند. هرچه تعداد این بخش‌ها بیشتر باشد ثبات سه‌پایه کمتر است رابط‌های قابل تنظیم پایه یا به صورت قفلی هستند یا پیچی یا اهرمی. به هر حال پایه‌ها باید طوری باشند که بتوان آنها را سریع باز یا بسته کرد.
کله‌گی سه‌پایه (Head):
قبل از خرید سه‌پایه حداکثر وزنی را که کله‌گی سه‌پایه شما می‌تواند حمل کند بپرسید. به این دلیل که معمولا لنزهای تله‌بلند ثابت سنگین هستند (بین 3 تا 6 کیلوگرم). کله‌گی‌های (Pan. tilt) معمولا بهترین کله‌گی‌ها هستند. این نوع کله‌گی دو نوع است:
1. کله‌گی با یک دسته تنظیم
2. کله‌گی با دو دسته تنظیم
کله‌گی با یک دسته تنظیم معولا بیشتر برای فیلمبرداری استفاده می‌شود که فقط حرکات افقی مورد نیاز است. اما کله‌گی‌ها با دو دسته برای عکاسی حیات‌وحش مناسبت‌تر است و در هر دو موقعیت عمودی و افقی قابل تنظیم است. انتخاب دیگری که در کله‌گی وجود دارد نوع (Ball- Head) است که بیشتر در عکاسی از پرندگانی که بسیار سریع جابه‌جا می‌شوند استفاده می‌شود. بعضی سه‌پایه‌های مناسب برای عکاسی حیات‌وحش:
1. Gitzo Mountaineer G 1548
2. Manfrotto 714 B Digi
Tripod with Ballhead
3. Bogen 3262
تک‌پایه:
با اینکه تک‌پایه همیشه نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای یک سه‌پایه شود اما در زمان‌هایی که شما پیاده‌روی طولانی مدت یا در مناطق کوهستانی عکاسی می‌کنید می‌تواند به دلیل وزن کمتر و حمل راحت‌تر آن نسبت به سه‌پایه ابزار مناسبی باشد. استفاده مناسب از تک‌پایه نیاز به کمی مهارت دارد که در سه شکل بالا می‌توانید از آن استفاده کنید معمولا بهترین روش استفاده ا ز دو پایتان به عنوان دوپایه و از تک‌پایه به عنوان پایه سوم یک سه‌پایه استفاده کنید رنگ قرمز دورن شکل‌های زیر موقعیت تک‌پایه را نسبت به بدن شما نشان می‌دهند.

نظرات بسته شده است.