غار فارسان، قاین

نام انگلیسی:  Farsan Cave
نام فارسی :  غار فارسان
موقعیت جغرافیایی

در ۸۸کیلومتری شمال غرب قاین و ۵کیلومتری شمال روستای ثغوری بر دامنه جنوبی یک کوه بزرگ با سه دهنه دیده می شود . در محل از آن به نام غار فارسان .غار سفید .فارس و پارسان نیز دیده می شود که این نام برگرفته از شهر فارس که از جمله شهرهای دوه ساسانی و صدر اسلام می باشد . یکی از این غارها که بزرگترین آنها بوده در گذشته های دور فرو ریخته و از آن تنها یک هلال پل مانند باقی  مانده است .
در سمت چپ این دهانه پل مانند غار دیگری وجود دارد که دارای فضای وسیع و دهلیزهای فرعی متعدد است . تالار اولیه آن بسیار رفیع و در حدود ۸متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خر پشته ای می باشد در ابتدای این تالار حوض نسبتا بزرگی وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه ای از آن نمایان است و بقیه قسمتهای آن در زیر توده های خاک و سنگ پنهان است . در عمق ۲۰متری غار دهانه کوچکتری وجود دارد که دهلیزی را به فضای تالار گونه ابتدای غار مربوط می کند پس از طی این دهلیز به یک فضای وسیع می رسیم در داخل این فضا و دهلیز آثار و بقایای استقراری از دوره های پیش از تاریخ تا دوره سلجوقی پراکنده است . این غار بی شک یکی از سکونتگاههای مهم اسماعیلیان بوده است .
این غارها دارای لایه های باستانی قابل کاوش می باشد سفالهای پراکنده اکثرا مربوط به دوره سلجوقی است و سفالهای صدر اسلام دوره تاریخی و پیش از تاریخ نیزدر میان آنها دیده می شود این غارها از دوره میان سنگی مورد توجه انسان بوده و از آن بعنوان یک سکونتگاه امن استفاده می شده است غار فارسان علاوه بر اینکه از دیدگاه باستان شناسی حائز اهمیت می باشد به لحاظ دارا بودن عارضه پل مانند زیبای آن دیدنیست .
در باره غارها مزبور داستانهای در بین مردم رایج است که از آن جمله می گویند شاهزاده فرود در غار اقامت داشته و طوس بن نوذر در محل لشکرگاه با وی نبرد نموده است . از آنجا که قلعه فرود و قبر پیران ویسه درارتفاعات گناباد مشهور می باشد . چنین داستانهایی خالی از واقعیت نیست .

نظرات بسته شده است.