محرم در کاشان

روز یازدهم محرم هزاران نفر از نقاط مختلف کشور و حتی جمعی از گردشگران کشورهای خارجی که طرفدار آیین‌ها و عزاداری سنتی هستند به نوش‌آباد می‌روند.

آیین‌های سنتی شهر نوش‌آباد که در 8 کیلومتری شمال کاشان در دل کویر مرکزی واقع شده از شامگاه هجدهم ذیحجه با مراسم سقاخوانی در مراکز هیات مذهبی آغاز می‌شود. جماعتی عزادار در حسینه‌ها به صورت حلقه‌های عزا گرد هم نشسته و با آهنگی محزون و ریتمی خاص اشعاری بی‌نقاب و بی‌دروغ را در وصف واقعه کربلا قرائت می‌کنند.
سقاخوانان در شامگاه 29 ذیحجه با حرکت در کوچه‌ها آغاز ماه محرم را به همگان اعلام می‌کنند. سقاخوانی در روز عاشورا نیز انجام می‌شود. سادات هیات های حسینی با شال‌های سبز بر گردن پیشاپیش هیات سینه‌زنی و به دنبال «کشته‌ها» و علم و «ذوالجناح» به سقاخوانی می‌پردازند.
از جمله آیین‌های مذهبی نوش‌آباد زنگ حیدری است که با اعتقادات مردم این خطه گره خورده است و از تقدسی خاص برخوردار است زنگ حیدری به منبر چوبی هیات حسینی بسته شده است.
خیمه‌کوبی و خیمه‌برداری از دیگر مراسم نوش‌آباد است. عصر روز هشتم محرم کاروانی از اسب و شتر حرکت قافله حسینی در روز دوم محرم به کربلا را بازآفرینی می‌کند که سپاهیان یزید آنها را به سرزمین کربلا رهنمون می‌کنند و آنگاه که کاروان به جایگاه مخصوص خیمه‌ها رسید خیمه‌های منسوب به اهل بیت را برپا می‌کنند .
روز یازدهم محرم حماسه‌ کربلای 61 هجری در آیین سنتی ـ مذهبی خیل عرب تکرار می‌شود. در عصر روز یازدهم محرم در جایگاه خیمه‌ها تعزیه برپا می‌شود فرزند پیامبر شهادت می‌رسد و لشگریان یزید به خیمه‌ها هجوم می‌آورند.
با تازیانه زنان و کودکان را می‌نوازند و با گرزهای آتشین خیمه‌ها را به آتش می‌کشند و سرهای بریده را بر فراز نیزه‌ها آورده و اهل بیت مظلوم حسین(ع) را سوار بر مرکب بی‌جهاز به اسارت می‌برند. جماعتی که سر و روی خود را با پارچه‌هایی مشکی پوشانده‌اند و به همراهی مردان سپید‌پوش.
روز یازدهم محرم هزاران نفر از نقاط مختلف کشور و حتی جمعی از گردشگران کشورهای خارجی که طرفدار آیین‌ها و عزاداری سنتی هستند به نوش‌آباد می‌آیند و در جایگاه مخصوص که برای بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده مراسم را از نزدیک می بینند.

نظرات بسته شده است.