مناطق دیدنی اطراف کرمان

سفرهای خانوادگی در نوع خود خاطره‌انگیزترین‌هاست و ایران ما پرجاذبه‌ترین سرزمین برای گردشگری است اما جالب است که بگوئیم خیلی از ماها هنوز سرزمین مادری و آثار باستانیمان را نمی‌شناسیم. این ادعا نیست که می‌گویند ایران از جمله کشورهائی است که باارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری را برای عرضه به جهانیان دارد. مورخان، فرهنگ‌شناسان و جهانگردانی که در سده‌های پیشین از این سرزمین دیدن کرده‌اند همه معترفند که ایران آنگونه که حق آن بوده شناسانده نشده است. کمتر کسی در جهان پیدا می‌شود که ایران را سرزمین فرهنگ، تاریخ، تمدن کهن و تنوع آب و هوائی نداند. به همین بهانه سعی کرده‌ایم شمه‌ای از مکان‌های دیدنی برای گردشگری را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد مسافرت را دارید حتماً نگاهی به گزارش ما هم بیندازید و اگر به‌دلیل مشکلات نمی‌توانید! خواندن این گزارش اطلاعات خوبی در مورد سرزمین ایران به شما می‌دهد.
استان کرمان
در بین جاذبه‌های جهانگردی ایران، استان کرمان را باید نام برد که در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از ناشناخته‌ترین جاذبه‌های جهانگردی حتی در بین ایرانیان بود.آسمان پرستاره کرمان، کویر پررمز و راز پیرامون آن، دشت‌های پر از آهو، غزال و گورخر، میراث گرانبهای تاریخی از ادوار مختلف در شهرهای کرمان، سیرجان، بم، میمنه، ماهان، شهداد و امثال آن، این سرزمین را به تاریخی ایستا و جغرافیائی متنوع تبدیل کرده است.
دریاچه جازموریان
دریاچه جازموریان محل تخلیه کلیه سیلاب‌های اضافه و زهاب‌های دور رودخانه اصلی هلیل‌رود وبمپور و رودهای کوچک فصلی دیگر است این دریاچه را به‌علت فقدان تداوم در تغذیه و تبخیر فوق‌العاده نمی‌توان دریاچه دائم دانیست ارتقاع سطح در دریاچه از سطح دریا ۳۶ متر و عمل آن در مواقع پرآبی بین نیم تا یک متر است.
باتلاق بافت
باتلاق نمک سیرجان هم‌اکنون به‌صورت انبار عظیمی از نمک محلول درآمده که سرتاسر حوضه دشت سیرجان را به‌طور غیرمستقیم چه در حالتی که دریاچه نمک پرآب باشد و چه در حالت خشک و کویری انباشته از نمک را تحت‌تأثیر خود درآورده است سطح باتلاق را پوشش ضخیمی از نمک طعام پوشانده است.
باتلاق نمک به‌صورت نوار شمال‌غربی، غرب تا جنوب‌غربی دشت سیرجان را در برمی‌گیرد و دنباله آن به‌صورت منقطع و ضعیف تا دشت شهر بابک ادامه دارد.
گنبد جبلیه
در منتهی‌الیه شرقی شهر کرمان گنبد بزرگ و عجیبی است که از سنگ ساخته شده و دست تطاول روزگار در تخریب آن کوتاه آمده است. این گنبد هشت ضلعی تماماً از سنگ است و عرض پی آن نیز در پایه به ۳ متر می‌رسد. در هشت طرف آن هشت در به عرض ۲ متر قرار گرفته که اخیراً برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از خرابی آن درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اند و فقط یکی را بازگذاشته‌اند.
چشمه آب‌گرم ابارق
این چشمه در یک کیلومتری ابارق قرار دارد و از آن برای استحمام استفاده می‌شود. آب چشمه از سنگ‌های آتشفشانی خارج می‌شود و از نوع گسلی و گرم است. گسل سروستان در نزدیکی این چشمه قرار دارد.
چشمه آب‌گرم مسکون
این چشمه در حوالی بم قرار دارد. در ۲۸ کیلومتری بم (کرمان ـ بم) یک جاده فرعی منشعب می‌شود که پس از حدود ۴۰ کیلومتر به سنگ‌های آتشفشانی آندزیتی می‌رسیم که این چشمه از آنها خارج می‌شود و احتمالاً از نوع گسلی است.
چشمه آب‌گرم گیشکی
این چشمه در ۶۴ کیلومتری مسیر اصلی کرمان به بردسیر، راه فرعی منشعب از جاده اصلی به‌طرف ”میهنه‌دره“ در ضلع غربی رودخانه گیشکی از شکاف سنگ‌ها خارج می‌شود و عامل اصلی تشکیل آن به احتمال زیاد گسل است. چشمه گیشکی از نوع مختلط گرم است.
چشمه آب‌گرم لاله‌زار
این چشمه در جنوب شهرستان بردسیر و در شمال روستای قلعه عسکر در وسط رودخانه به‌صورت جوشان از زمین خارجی می‌شود و از نوع گسلی است. سنگ‌های اطراف آن از نوع آندزیت و آندزی باز است و با توجه به دمای ۵/۴۰ درجه سانتی‌گراد از نوع گرم است.
آتشفشان لوت
در غرب لوت دو مخروط آتشفشان جوان به چشم می‌خورد. سن آنها مربوط به دوران کواترنو است این آتشفشان‌ها از نوع آرام می‌باشد.
آتشفشان آج
کوه‌های آتشفشان آج به‌صورت دو مخروط در نزدیکی دهج در سمت چپ جاده انار به شهر بابک قرار دارند. سن آتشفشان‌های آج پتیوسن در نظر گرفته شده است ولی ممکن است به اوایل کواترنو نیز تعلق داشته باشند. این آتشفشان رژیم انفجار دارد و از دوره کواترنو غیرفعال بوده است.
آبشار راین
در حدود ۲۰ کیلومتری غرب راین، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از کرمان واقع است و آب و هوای مناسب و مناظر زیبا دارد در دامنه شرقی کوه هزار قرار گرفته است.
ییلاق‌های راین
راین یکی از ییلاق‌های دیدنی استان و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهر کرمان واقع است. از نقاط خوش آب و هوای استان به‌مار می‌رود که در دامنه قله کوه هزار (بلندترین قله استان) قرار دارد. کوه هزار که در اکثر ماه‌های سال پوشیده از برف است آبشاری بسیار زیبا و دیدنی دارد.
ییلاق‌های شهر ماهان
شهر ماهان در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کرمان و در دامنه ارتفاعات واقع است و چشمه‌های متعددی دارد باغ شاهزاده در ۶ کیلومتری جنوب ماهان قرار دارد. این باغ بسیار زیبا و ساختمان تاریخی و زیبای آن در دوره قاجاریه بنا شده و یکی از پربیننده‌ترین جاذبه‌های استان محسوب می‌شود.
ییلاق‌های چوپار
شهر ییلاقی چوپار با مناظر بدیع و زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است و پارک بسیار زیبا و باغ‌های جالب و دیدنی دارد. زیارت امامزاده حسین باعث مسافرت تعداد زیادی زائر به این شهر گردیده است.
ییلاق‌های ده‌بکری
ده‌بکری ییلاق مهم استان است که در دامنه کوه شیر و جبال بارز واقع و از توابع شهرستان بم (تنها منطقه دارای آب و هوای معتدل است) کوه‌های ده‌بکری از درختان جنگلی پسته، بادام و بادام‌وحشی پوشیده شده‌اند. این منطقه تفرجگاه اهالی جیرفت، بم، کرمان، کهنوج و استان سیستان و بلوچستان است.
کویر لوت
کویر لوت شهرستان کرمان قسمتی از بیابان لوت است. بیابان لوت در جنوب‌شرقی ایران و حدود ۸۰،۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. شهرستان کرمان در قسمت شرق خود به کویر لوت منتهی می‌شود. یکی از مهمترین عوارضی که از مرکز لوت تا غرب آن کشیده شده ”کلوت‌“هاست. این عوارض یکی از پدیده‌های زیبای طبیعی هستند که در نوع خود در دنیا نظیر ندارند و در هیچ‌یک از بیابان‌های دنیا نمی‌توان چنین مناظر زیبائی دید این عوارض بر اثر فرسایش آبی و بادی شدید به‌وجود آمده‌اند و در جهت شمال‌غربی ـ جنوب‌شرقی کشیده شده‌اند. شهرهای بیابانی لوت هم از جاذبه‌های دیدنی کویر لوت است. بر اثر فرسایش آبی و بادی شدید، زمین‌های قسمت‌هائی از لوت چنان شسته شده که به‌صورت پله‌پله درآمده و از دور شبیه شهری است با ساختمان‌های چندین طبقه که به این مناظر شهرهای بیابانی می‌گویند.
باغ شاهزاده
مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. مجموعه‌ای دلپذیر از باغ‌سازی در شش کیلومتری ماهان که هر چند از باغ‌سازی و معماری اروپائی (فرانسوی) متأثر است حال وهوای محلی هم هنوز در آن موج می‌زند.
عمارت سر در باغ بنائی است دو طبقه که تقریباً به‌صورت منفرد ساخته شده است طبقه همکف آن از طبقه اول حجیم‌تر و پرتر است.
باغ سنگی بلورد سیرجان
این باغ از شاهکارهای تاریخ است. در نزدیکی دهستان بلورد واقع در روستای میاندوآب و در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرقی سیرجان و به‌دست فردی ناشنوا به‌نام ”درویش‌خان گنگ“ ”اسفندیارپور“ که به کشاورزی اشتغال داشته حدود ۳۰ سال پیش ساخته شده است. این باغ بسیار دیدنی و عجیب است!
غار ترنگ
این غار که در اصطلاح محلی به آن غار جبال بارز می‌گویند به فاصله ۵۰ کیلومتری از جنوب‌شرقی شهرستان بافت و در نزدیکی روستای ترنگ واقع شده است بعضی از قسمت‌های غار آبی و بعضی جاها خشک است طول غار تا جائی که شناسائی شده حدود ۵۰۰ متر است دهانه غار ۶ متر و داخل آن از یک متر تا ۱۵ متر است. برای رسیدن به غار باید پیاده‌روی کرد. در بعضی از قسمت‌های غار آب به‌صورت روان و در بعضی جاها به‌صورت راکد دیده می‌شود و در کلیه فصول درون آن معتدل است. درون غار پوشش گیاهی وجود ندارد اما در بیرون منطقه پوشیده از درختان چنار، بادام و پسته کوهی و گیاهان زیبای خرزهره به چشم می‌خورد.
بازارها
پیکره به هم تنیده بازار در مرکز بافت قدیم کرمان، با مظاهر زیبائی از ادوار گذشته به یادگار ماند و ویژگی‌های معماریش بینندگان را متحیر می‌کند. بازار بنائی است که در معماری آن انعکاس شرایط جغرافیای و مقتضیات اقلیمی ایران کاملاً رعایت شده است. بازارهای کرمان از مله بناهای یادبود کرمان است و معماری آن نوع تکامل یافته معماری ساسانی است.
سقف بازار کرمان از پشت‌بام شبیه نیم‌کره‌هائی است که به‌طرف بالا محدب می‌شوند و گنبدهای‌نوازی شکل و پشت‌سرهمی را ایجاد می‌کند.
بازارهای معروف کرمان: بازارهای شرق و غربی، بازار میدان ارگ، بازار ارگ، چهارسوق گنجعلی‌خان، بازار گنجعلی‌خان، بازار اختیاری، بازار سرداری، بازار وکیل، بازار قدمگاه، بازار عطاری، بازار مظفری و…
آبشاری واقع در قله علم شاه
آبشار دیدنی واقع در قله علم شاه در بلندترین نقطه سلسله جبال بارز است. ارتفاع این آبشار حداقل ۱۳۰ متر تخمین زده شده که در فصل تابستان پوشش سبز منطقه برای بازدیدکنندگان نیز جالب است.
بم
راستش از استان کرمان یاد کردن ”بم“ را نیز به یادمان می‌آورد. شاید اگر سال‌ها پیش این گزارش را می‌نوشتیم ارگ بم را هم نام می‌بردم، باید تأکید کنم اگر گذرتان به استان کرمان افتاد حتماً از بم و مردم‌اش دیدار کنید. یادتان نرود!
سوغات کرمان
زیره، پسته، عطریات و عرقیات، خرما، مرکبات، حنا، روشور، پته، قالی، و شیرینی‌های خاص کرمان هم یادتان نرود.

نظرات بسته شده است.