موج سبز، می خواهیم وبلاگستان را سبز کنیم

از پنجم ژوئن 1972 تاکنون، جهانیان همه ساله آیین‌هایی را در نکوداشت حرمت طبیعتی که در آن زیست می‌کنند، برپا می‌دارند. 36 سال است که روز جهانی محیط زیست در نیمه‌ خردادماه گرامی داشته می‌شود. در این روز از سوی اغلب تشکل‌های مردم نهاد گرفته تا مقام‌های دولتی و نخبگان جهانی بر لزوم حفظ یگانه زیستگاه شناخته شده‌ حیات – کره زمین – تأکید می‌شود؛ زیستگاهی که شوربختانه به دلیل نابخردی‌ها و آزمندی‌های نوع بشر، هر روز بر دامنه‌ شکنندگی و آسیب‌پذیری آن افزوده می‌شود و شاهد نیستی یکی از زیستمندان گیاهی یا جانوری و یا چشم‌اندازی ناب و میراث ارزشمند طبیعی‌اش هستیم.

در این میان باید اعتراف کرد که حال و روز «طبیعت» در ایران عزیزمان نیز، اصلاً رضایت‌بخش نیست. راست آن است که نفس‌های طبیعت در وطن به شماره افتاده است؛ وطنی که صاحب یکی از ناب‌ترین و ارزشمندترین محیط‌های طبیعی جهان بوده و دارای متنوع‌ترین جوامع گیاهی و جانوری و چشم‌اندازهای ناهمتای پیکرشناختی، به ویژه در خاور میانه و جنوب شرق آسیاست. با این وجود، باید بپذیریم که هیچگاه آن گونه که بایسته بوده، نه از سوی دولتیان و نه از سوی مردم، ادای دینی شایسته به مادر زمین رخ نداده است. این در حالی است که بر بنیاد گزارش بانک جهانی و پژوهش بوم‌شناسان معتبر جهانی، به طور میانگین هر هکتار از خاک ایران‌زمین، با توجه به ذخایر و مواهب خدادادی که از آن برخوردار است، دست کم از ارزشی معادل 22 برابر هر هکتار از خشکی‌های جهان سود می‌برد. امتیاز بی‌نظیری که باید نشان دهیم، استحقاق بهره‌مندی از آن را داریم.

چنین است که امسال می‌خواهیم به کمک یکایک نویسندگان عزیز دنیای مجازی در سرای پویای وبلاگستان فارسی، طرحی نو دراندازیم و با اختصاص دست‌کم یک یادداشت در روز های 16 تا 22خرداد ماه 1387 به محیط زیست ، برگ سبزی را به محتوای سبز وب در حوزه‌ زبان فارسی – و البته به هر زبان دیگری که توانایی‌اش را داریم – بیافزاییم.

خواهش ما این است که خواهش‌مان را اجابت کنید و به جهانیان نشان دهید که ایرانیان، اگر بیشتر از سایر اهالی زمین برای حفظ محیط زیست‌شان، اهمیت و اعتبار قایل نیستند، کمتر نیز نیستند.

پس وعده‌ی ما در سبزترین روزهای سال ، 16 تا 22خرداد ماه 87 ؛ روزهایی که وبلاگستان را به کمک هم از همیشه سبزتر خواهیم کرد. نیازی نیست که مطلب شما تخصصی باشد ، هدف این است که هر کس بر اساس دیدگاه خود و مخاطبان وبلاگش مطلبی مرتبط با محیط زیست بنویسد. همه با هم 16 تا 22 خرداد مطلبی مرتبط با محیط زیست خواهیم نوشت.
 

 

bullet

موج سبز (گرین دی)

bullet

گرین بلاگ

 

نظرات بسته شده است.