کوه دونا، ۳۶۰۰ متر

   

نام فارسی :  کوه دونا 

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی : قله دونا در شمال منطقه البرز مرکزی منطقه واقع است. جهت مراجعه به کروکی می توانید به نقشه عمومی خط الرأس نور در همین کتاب مراجعه کنید.

بررسی توپوگرافی قله : مجموعه نسبتاً مرتفع قلل دونا شامل 5 الی 6 قله بالای 3000 متر، حد فاصل گردنه مشهور کندوان تا قله سرخاب به ارتفاع 3900 متر بر روی یک خط الرأس شرقی، غربی قرار گرفته اند. در شمال این خط الرأس آبادی های دونا و ایلکا و در جنوب دره رودخانه وارنگرود جای دارد.

مسیر صعود به قله : برای دستیابی به این قله در فوصل مختلف از سال می توان برنامه ریزی نمود که هر یک دارای جاذبه خاصی است. در این میان بهار زیبا و دل انگیز را انتخاب کرده ایم، دونا در بهار، حال و های دیگری دارد. مزارع سرسبز، دره های ساکت و خاموش،آوای پرندگان و دیدار همیشگی آزادکوه.

پس از تونل کندوان در محلی که به نام پل زنگوله وارد جاده دونا شده و با طی دو محل پایین و بالای این ده به آخرین نقطه مسکونی می رسیم. آبادی ساکت و خاموش در دل دره به زندگی یکنواخت خود ادامه می دهد. مزارع همه سبز شده اند و بر روی کوه های اطراف تکه های کوچکی از برفباقی مانده است. از کنار ده به سوی باغ های سمت جنوب آن تغییر مسیر داده از اولین یالی که به سوی قله ارتفاع می گیرد با شیب تندی بالا می رویم و پس از مدت زمان کوتاهی بر بلندای آن جای می گیریم. حال یال بلند دونا را می بینیم که با افت و خیزهای متعددی به سوی جنوب تا قله نیمه مسطح آن ادامه می یابد. در دو طرف یال نوارهای برفی باریک وجود دارند و هر از چند گاه که به سمت چپ مان می نگریم برج بلند صخره ای آزاد کوه جلوه گر است. مسیر همچنان بطور نامحسوسی ارتفاع می گیریم. از چند تپه بلند دیگر گذشته و ناگهان در مقابل دیواره های عظیم قلل سرخاب قرار می گیریم. مسیر قدری به سمت راست چرخیده به محوطه برفی بزرگی می رسد. در انتهای آن از شیب کوتاهی بالا رفته گام بر قله دونا می نهیم. مناظر اطراف دیدنی هستند. کوه سینو و سه چال و قلل کمانکوه و سرما هو به خوبی در ورای دره وارنگرود دیده می شوندو دره بزرگ شیرکمر را در سمت چپ می بینیم. از همه این ها جالب تر دیواره های آزاد کوه است که سربه فلک کشیده اند. در شمال قله بزرگ وروشت و در افق غربی قلل علم کوه به خوبی قابل تشخیص هستند.

بهترین زمان برای صعود به قله دونا در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد ماه می باشد.

وضعیت قله در زمستان : صعود به قله دونا گرچه نیاز به تجارب صعود زمستانی دارد لیکن از طریق این یال بدون مشکل خاصی انجام پذیر می باشد.

نظرات بسته شده است.