گشتی در پارک ملی خجیر و سرخه حصار

به دنبال سفرهای تهیه عکس از حیات وحش شاید کم لطفی باشد که در مورد نزدیک ترین پارک ملی همجوار کلان شهر تهران که پارک ملی خجیر و سرخه حصار است، چیزی ننویسم.
منطقه‌ای که از خیلی از نقاط آن ساختمان‌های شهر تهران و رودهن و بومهن و در شب نور چراغ‌ها صدای یکنواخت ماشین با یک فرکانس ثابت جلب توجه می‌کند. این منطقه شش تنفسی تهران محسوب می‌شود در حالی که خود شدیدا مورد تهاجم انواع آلودگی‌های زندگی شهری از قبیل ساخت و ساز و آلودگی هوا و آلودگی صوتی و … قرار گرفته است.
خداوند قادر و حکیم می‌فرماید که ما شب را برای استراحت از این منطقه سلب شده است. بنده فکر می‌کنم این منطقه در عین حال که اولین قرق دنیاست شاید اولین نیز از نظر تهاجم زندگی شهری نیز باشد. تا آنجایی که من متوجه شده ام حیوانات وحشی نیز شبیه به انسان‌ها در شرایط خاص گاهی چهره و حالتی شاداب و آسوده و گاهی هراسان و افسرده دارند (بسته به شرایط زیست و روحیه شان) و بنده فکر می‌کنم حتی زمان آرامش و استراحت و زندگی عادی حیات وحش این منطقه از آن سلب شده و با کمی دقت افسردگی خصی در آنها قبل لمس است، که آن هم ناشی از تهاجم ذکر شده است. در این منطقه انواع پرندگان و پستانداران زیست می‌کنن. جالب این که هنوز آهو در منطقه دیده می‌شود. و غیر از قوچ و میش و کل و بز و بنا به اظهارات عزیزان زحمتکش محیط زیست در منطقه پلنگ نیز وجود دارد.
پوشش درختی بنه یا پسته کوهی زیبایی خاص و جلوه‌ای دیگر به منطقه داده که احساس کردم عکس‌هایی از آن و حتی قوچی که درحال خوردن بنه می‌باشد را باید در معرض ملاحظه علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش بگذارم. درختانی بسیار زیبا و محکم و با غیرت که ضمن جلوه خاص در منطقه منبع تغذیه و سایه سار مناسبی برای استراحت وحوش منطقه نیز هست.
نظر به پوشش گیاهی خوب منطقه یکی دیگر از ضربه‌هایی که به این منطقه جالب وارد می‌شود آتش سوزی است که اکثرا عامل آن انداختن ته سیگار روشن توسط ماشین‌های عبوری داخل منطقه بوده و در بعضی موادر مثلا در یک روز دو نقطه آتش سوزی که احتمال می‌رود عمدی بوده و شاید عده‌ای به خاطر سوء استفاده و از حالت عادی و طبیعی در آوردن منطقه این کار را انجام می‌دهند. تعداد زیادی تصویر از آثار آتش سوزی منطقه تهیه کرده ام که نمونه‌ای از آن تقدیم می‌شود.
ناگفته نماند که بخشی از این منطقه در جهت مسیر دالان تقروب فرود هواپیمای فرودگاه مهرآباد بوده که در این منطقه ارتفاع کم می‌کنند. خلاصه این که این نعمت بزرگ الهی از زمین و آسمان و به عناوین مختلف مورد تهاجم ما انسان‌ها قرار گرفته است. اینجاست که می‌طلبد که شهروندان عزیز تهران و سکنه اطراف این منطقه نهایت دقت در رعایت نکات ایمنی و ملاحظه را کرده و انجمن‌ها و جمعیت‌ها و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش از هر گونه تلاش و همکاری و مساعدت زیر نظر اداره محیط زیست چه از نظر پاکسازی و چه از نظر ارتقای فرهنگی و خود داری نکنند.

1 نظر
  1. soudeh می‌گوید

    یکی از دوستام یه پروژه عکاسی از گرگ هارو داره،بهش گفتن اینجا میتونه گرگ هارو ببینه ازشون عکس بگیره،میخواستم یه راهنمایی کنید اگر خبر دارین که اگر بیاد میتونه گرگ ببینه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.