یزد و توفانهای شن

کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی منشاء وقوع طوفان های شن در استان یزد محسوب می شوند .

مدیر کل منابع طبیعی یزد گفت کانونهای بحرانی حساس به فرسایش بادی مرکز اصلی برداشت خاک و منشاء وقوع طوفانهای شن در این استان محسوب می شوند .

ابراهیم محیطی گفت ۶۵٩هزار هکتار از عرصه های بیابانی در ١٩نقطه از استان یزد به عنوان کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی مورد شناسایی قرار گرفته که با هربار وقوع طوفان مقادیر زیادی ذرات خاک از این کانونها بلند شده و بر سر شهرها و نقاط سکونتگاهی استان می بارد .
او افزود وقوع طوفان اخیر در شامگاه روز پنج شنبه مورخ ٨/٣/٨٢ بر اثر جریان عمودی هوا و برداشت ذرات خاک از اراضی فاقد پوشش گیاهی و هجوم آن به سمت مناطق مسکونی بوده است .
وی اظهار داشت طوفان از غرب کویر سیاه کوه در شهرستان اردکان و منطقه عقدا و نوگنبد در مرز میان یزد و اصفهان به عنوان یکی از کانونهای بحرانی حساس به فرسایش بادی آغاز و با سرعت ٩۵کیلومتر در ساعت ظرف مدت کوتاهی نقاط وسیعی از استان را درنوردیده است .

او افزود دشت های برهنه و اراضی فاقد پوشش گیاهی و نیز استعداد منطقه جهت برداشت ذرات خاک و شن همراه با جریان صعودی هوا در شدت طوفان موثر بوده است .
محیطی گفت بعد از الحاق طبس اراضی بیابانی استان به بیش از دوبرابر و به حدود ۴/۶ میلیون هکتار افزایش یافت که این امر نشان می دهد کار بیابان زدایی می بایستی به عنوان یکی از اولویت های اجرایی در مدیریت کلان استان همراه با اختصاص اعتبارات افزون تر به طور جدی پیگیری شود .
وی خاطر نشان ساخت واقعیت این است که کار بیابان زدایی برای استان یزد که ١٩درصد بیابان های کشور را درخود جای داده و دومین استان بیابانی کشور محسوب می شود نقش محوری در هرگونه توسعه درازمدت و پایدار استان دارد .

مدیر کل منابع طبیعی یزد افزود اگر امروز نقطه امنی برای تداوم بقاء و سکونت در دشت یزد – اردکان به عنوان یکی از بزرگترین کانون های جمعیتی حاشیه کویر مرکزی ایران به وجود آمده و ما شاهد استقرار روزافزون جمعیت ، رشد صنایع و توسعه اقتصادی هستیم بواسطه تلاش های سی ساله در بخش بیابان زدایی بوده است .
او خاطر نشان ساخت اگر این تلاش ها نبود امروز شن های روان و تپه های شنی تا پشت دروازه های یزد نیز رسیده بود و عملاً تداوم سکونت در این منطقه کویری با خطر جدی مواجه می شد .
وی گفت اداره کل منابع طبیعی آمادگی دارد تا بر اساس طرح های محوری بویژه طرح شناسایی کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی و بر اساس اولویت های اجرایی مشخص شده در این طرح عملیات بیابان زدایی و نهال کاری را به سمت این کانون ها و به اعماق مناطق برداشت و منشاء طوفان های شن هدایت نماید .

وی افزود با وجود این کانونهای بحرانی و در صورت تکرار شرایط جوی اخیر به صورت جریان صعودی هوا به عنوان عامل برداشت خاک ممکن است طوفان روز پنجشنبه در یزد بارها تکرار شود .
او اظهار داشت اداره کل منابع طبیعی یزد جزء نخستین استان هایی بود که موفق شد طرح شناسایی کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی که تعداد آن در استان یزد فراوان است را به انجام رساند که کار بعدی ما این است که پروژه های بیابان زدایی را به سمت این کانون ها ببریم .
وی از شهرستانهای صدوق – میبد – خاتم – بافق – اردکان – ابرکوه و طبس به عنوان مناطق اولویت دار درجه یک برای فعالیت های بیابان زدایی در استان نام برد

نظرات بسته شده است.