منطقه حفاظت شده بدر و پریشان

نام انگلیسی :  Badr & Parishan protected area    

نام فارسی :  منطقه حفاظت شده بدر و  پریشان

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در موقعیت جغرافیایی N3502 E4746 در بین استانهای کردستان و کرمانشاه واقع است. با توجه به اینکه شهرستان قروه در منطقه ای سردسیر و کوهستانی قرار دارد، دارای ارتفاعات بسیاری می باشد. موقعیت کوهستانی، جهت چین خوردگیها و نحوه تابش خورشید، در میزان پوشش گیاهی این ناحیه موثر است. اکثر دامنها پوشیده از گیاهان معطر و چند ساله هستند. از جمله منطقه بدر و پریشان که منطقه ای کوهستانی است و از کوههای صخره ای، دره های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات بهم پیوسته تشکیل یافته است که دامنه تغییرات ارتفاعی آن بین 2000تا 3298 متر متغیر است. کوههای بدر، پریشان، یوسف سیاه، شعبان کچل، پنجه علی، دروازه…. از مهم ترین کوههای منطقه می باشند. حدود 30 درصد منطقه صخره ای و مابقی تپه ماهور است و شیب منطقه نیز بالای 30 درصد می باشد.


این منطقه  دارای چشمه های فراوانی می باشد که می توان چشمه شاه پسند، چشمه های شمالی کوه بدر، چشمه کبود، چشمه پناهگاه پریشان را نام برد. به دلیل فراوانی چشمه های موجود گونه های جانوری و گیاهی منطقه جهت تامین آب مورد نیاز خود با مشکلی مواجه نمی باشند. منطقه حفاظت شده بدر و پریشان با مساحت 43000 هکتار در ضلع جنوبی شهر قروه و با فاصله 12 کیلومتر از آن واقع شده است. این منطقه مجموعه ای از ارتفاعات بهم پیوسته با پوشش گیاهی مناسب و گونه های جانوری مهمی چون کل و بز می باشد. به منظور حفظ این گونه ها و چشم اندازهای طبیعی و بسیار زیبای آن، از تاریخ 1375 به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. به دلیل پتانسیل بالای منطقه از نظر وضعیت زیستگاه و گونه های موجود و به منظور حفاظت و برنامه ریزی شده بهتر در اوایل سال 1385 منطقه مذکور به منطقه حفاظت شده بدر و پریشان ارتقاء یافت. قسمت عمده این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان قروه واقع شده و قسمتی از آن نیز در حوزه استحفاظی شهرستان سنقر  می باشد اما مسئولیت حفاظت از آن به عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قروه می باشد.

 

گونه های جانوری منطقه
پستانداران: بزکوهی، کل، روباه،گرگ، شغال، گراز، جوندگان، خرگوش…
پرندگان: قرقی،طرقه، دلیجه، شاهین، عقاب، سار گپه، کبوتر سانان، جغد، کلاغ نوک سرخ، شبگرد، کبک و …
خزندگان: لاکپشت، مار، مارمولک ها و …
گونه های جانوری مذکور از جمله حیات وحش شناخته شده منطقه می باشند. این منطقه به دلیل شرایط توپوگرافی خاص، تنوع شکل زمین و دارا بودن صخره های متعدد محل امنی برای حیواناتی مانند کل وبز می باشد.
  دامنه کوه پریشان پوشیده از انواع گیاهان متنوع می باشد.
گونه های گیاهی:
گون، مرزه، کما،انواع لاله ها، نخود سیاه، گیاهان علفی چند ساله، درخچه بادام وحشی، ریواس، نسترن وحشی، جگن و سازو، زنبق، فرفیون، میخک، کنگر، شکر تیغال، گل ماهور، زول، شقایق، جاشیر، کلاه میر حسن، گندمیان، کنگر فرنگی، انواع گونه های گرامینه(پوا، ملیکا، استیپا و….)

 

معرفی کوه پریشان
  کوه پریشان در جنوب شرقی شهرستان قروه واقع شده است. برای رسیدن به دامنه این کوه،باحرکت از شهرستان قروه، ابتدا 10 کیلومتر از مسیر جاده همدان طی می شود سپس به سمت راست تغییر مسیر داده(جاده فرعی کنار پادگان قدس) و پس از عبور از روستاهای میهم سفلی و علیا(تا این قسمت جاده آسفالت بوده و ادامه مسیر شن ریزی می باشد)، ولی آباد و نعمت آباد به دامنه کوه پریشان می توان رسید. این کوه از چهار قله صخره ای تشکیل شده که بلندترین آن قله پریشان می باشد که از دور همانند کوهانهای شتر (دوکوهانه) نمایان است وارتفاع آن 3100 متر می باشد و صخره های آن از ارتفاع 2800 متری شروع و تا قله ادامه دارد.

 

معرفی کوه بدر ( بیر )

کوه بدر در جنوب شهرستان قروه و حد فاصل مرز استان کردستان و کرمانشاه با ارتفاع 3298 متر از سطح دریا قرار دارد.  برای رسیدن به دامنه کوه،  از این مسیرها می توان گذشت.  از قروه به طرف روستاهای قلعه، سرتیپ آباد، امین آباد، پیر سلیمان  و از آخرین روستا یعنی پیر سلیمان پناهگاه مشاهده می شود. در فصل تابستان از راه جیب رو تا منطقه چمنزار زیر یال پناهگاه می توان با ماشین رفت. بدر به نام کوه میهمین نیز معروف است زیرا این کوه بر دو قریه میهم محیط است.
قله های قابل دسترسی:  وزیر – دروازه- قلوز- چشمه و آبشار کانی شاه پسند.

 

جاذبه های قله بدر
کانی شاه پسند: چشمه زیبای است که در ارتفاع 2600 متری ضلع غربی بدر واقع شده که دارای آب گوارا می باشد و در فصل تابستان علاقمندان زیادی را به خود جذب می کند. کانی به زبان کردی یعنی چشمه، بنا به روایتی می گویند یکی از شاهان صفوی در زمان لشگرکشی در این محل اطراق نموده و این چشمه را پسندیده است.

۲ نظرات
  1. امیر می‌گوید

    همش اشتباهه این۲ کوه در روستاهای چرمله علیا و ورمغان قرار دارد که عضو شهرستان سنقر می باشد و حتی یک تکه از ان عضو قروه نمیباشد لطفا مطالب درست بگزارید

  2. جواد فعله کری می‌گوید

    سلام دوست عزیز کی گفته قله بدر در شهرستان قروه است این کوه در شمال شرق شهرستان سنقر و در روستای ورمقان لطفا اطلاعات غلط ندید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.