منطقه شکار ممنوع فیروزکوه

نام انگلیسی:  Firoozkouh hunting prohibited region    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع فیروزکوه

 

 

موقعیت جغرافیایی

فیروزکوه در منتهی الیه شمال شرق استان تهران و در طول جغرافیایی 46‌ : 52 و عرض جغرافیایی 28 : 35 واقع شده است . این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران ، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از شرق به شهرستان دماوند محدود می گردد . فیروزکوه با مساحت 2270 کیلومتر مربع مساحت در حدود 12 درصد از کل مساحت استان تهران را بخود اختصاص داده است .

از نظر ویژگی آب و هوایی و اقلیـمـی این شهرستان دارای آب و هوای نیمه مرطوب تا آلپی با زمستانهای طولانی و خیلی سرد و تابستانهای معتدل و خنک می باشد و بر اساس گزارش 5 ساله (77 – 72 ) ایستگاه هواشناسی فیروزکوه میانگین سالانه دما 7/9 +  درجه سانتیگراد است که میانگین ماهانه حداقل 5- درجه و حداکثر 5/22+ درجه سانتیگراد بوده است . میانگین رطوبت سالانه 37% بوده که حداکثر 74% و حداقل 54% اندازه گیری شده است . متوسط بارندگی سالانه 364 میلی متر و تعداد روزهای یخبندان 165 روز در سال است.

 

حیات وحش

در این منطقه جانورانی نظیر : قوچ و میش ، کل و بز ، آهو ، پلنگ ، گراز ، گرگ ، روباه ، شغال ، کاراکل ، گربه وحشی ، جغد ، جوجه تیغی ، کبک ، تیهو ، سارکپه ، دلیچه ، دال ، پرندگان شکاری ، افعی دماوندی ، افعی شاخدار ، گرزه مار ، افعی اره ای ، لاک پشت مهمیزدار ، بزمجه و آگاما .

 

پوشش گیاهی

در این منطقه انواح حیات وحش از جمله : پستانداران ، خزندگان و پرندگان را می توان دید و نام برد . پوشش گیاهی نظیر ارس ، پسته وحشی ، بادام وحشی ، بید ، گردو ، زرشک ، باریجه ، آویشن ، شقایق ، کاکوتی ، گلپر ، کلاه میرحسن ، اتریپلکس ، زنبق وحشی و انواع گندمیان

 

منابع آبی

مهمترین رودخانه فیروزکوه (حبله رود ) می باشد . این رودخانه از ارتفاعات شمال غربی فیروزکوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب کردن روستاهای مهاباد ، زرین دشت ، سیمین دشت ، کبوتر دره و بن کوه عبور کرده و جلگه گرمسار را سیراب می نماید .

رودخانه های گورسفید و تنگه ساواشی در نهایت به حبله رود می پیوندند

رودخانه دلی چایی از کوههای شمال شرقی دماوند سرچشمه گرفته و  از روستاهای رود افشان ، کلاک ، مشهد ، حصاربن ، سیمین دشت عبور نموده و در نهایت به حبله رود می رسد .

از ارتفاعات مهم فیروزکوه شامل « کوه پل » در فاصله 4 کیومتری فیروزکوه دارای 2689 متر (نِواس) در 5 کیلومتری جنوب شرقی فیروزکوه به ارتفاع 2829 متر ، « کوه تپه مراد » در 15 کیلومتری شمال شرقی با ارتفاع 3219 متر و « هرمزکنو» در 17 کیلومتری شمال شرق با ارتفاع 3243 متر ، «کوه آب باریک» در 16 کیلومتری جنوب غربی با ارتفاع 3070 متر و «کوه سنگ آب» در 21 کیلومتری جنوب شهر فیروزکوه با ارتفاع 3269 متر که بلندترین نقطه آن بنام «ماماخانی» در جنوب شرقی مزداران و قله میشینه مرگ لزور با 4070 متر ارتفاع می باشد.

 

راههای دسترسی به منطقه فیروزکوه:

همانگونه که می دانیم فیروزکوه متعلق به استان تهران و در منتهی الیه شرق تهران قرار دارد و در قدیم و چه در حال در شاهراههای ایران قرار گرفته و جزء شهرهای بین راههای ترانزیتی قرار دارد و از مسائل قابل توجه صعب العبور بودن منطقه می باشد که می توان این چنین عنوان نمود که فیروزکوه در بین سه گردنه معروف و برف گیر کشور قرار دارد از طرف تهران ،   گردنه امین آباد و از طرف سمنان گردنه بشم منتهی می گردد و خطرناک ترین و پرحادثه ترین گردنه منطقه ، گردنه گدوک می باشد که به ناحیه شمال کشور ختم می گردد و این خود بیانگر و اثبات کننده این مسئله می باشد که به این شهر به سادگی نمی توان چه در قدیم و چه در حال حاضر دست یافت و از راههای پرحادثه و حادثه خیز کشور محسوب می گردد.

1 نظر
  1. سهیل ملکی مقدم می‌گوید

    جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.