اسکینک خالدار

نام علمی : chalcides ocellatus

نام انگلیسی:  ocellated skink    

نام فارسی: اسکینک خالدار 

 

 

پراکندگی

مشخصات: پوزه مخروطی , انتهای آن به زحمت از دهان پیش آمدگی دارد. سوراخ گوش بسیار بزرگتر از سوراخ بینی, سوراخ بینی روی درز میان سپر پوزه ای و اولین سپر لب بالا ؛ معمولا پنجمین فلس لب بالا در تماس با حدقه چشم ؛ 28 تا 32 فلس اطراف ناحیه میانی بدن .
رنگ آمیزی: سطح فوقانی بدن قهواه ای روشن , با سایه زرد کمرنگ یا کرم در کناره های شکم , نقاط سیاه به طور عرضی مرتب شده اند . یا با هم تلاقی یافته و نوارهای عرضی نامنظمی تشکیل می دهند , هر نقطه سیاه با یک نقطه مرکزی کرم رنگ یا نوار طولی ؛ لب ها کمرنگ با حاشیه سیاه ؛ نوک سر و کناره های سر با لکه های تیره .
 

زیستگاه: نواحی ساحلی خشک و بیابانی ؛ زمین های شنی یا ماسه ای ؛ سنگلاخی , تپه ها و تل های ماسه ای , در دشت ها , حاشیه دامنه ها و سواحل دریا, رودخانه ها با پوشش گیاهی اندک بوته ای , بیشه زارها , باغها , واحه ها , خرابه ها و همچنین روستاها.
 

عادات و رفتار: روز فعال اند؛ در زیر بوته ها , درون حفره ها , زیر سنگها, در شکاف میان دیوارهای سنگی , و غیره مخفی می شوند؛ از حشرات تغذیه می کنند ؛ جفت گیری در بهارو پس از حدود 3 ماه خواب زمستانی انجام می شود؛ تخم گذار زنده زا هستند و دوران بارداری 6 تا 12 هفته ( معمولا 3 ماه) است, که بعد از آن 2 تا 20 نوزاد می زایند , اسکینک های جوان در 2 تا 3 سالگی بالغ می شوند.
 

پراکندگی جهانی: ترکمنستان تا عراق, پاکستان , عمان تا اردن, یمن , ترکیه , قبرس , یونان , ایتالیا , مالت , سومالی تا مراکش
 

اندازه: نوک پوزه تا مخرج 122 میلیمتر دم 84 میلیمتر
 

ملاحظات: از ایران زیرگونهC.oocellatus گزارش شده و توضیمحات ارائه شده مربوط به این زیر گونه می باشد . محل نمونه تیپیک از مصر است .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.