تالاب بزوجق

 

نام انگلیسی : Bezowjegh      

نام فارسی :  تالاب بزوجق 

 

موقعیت جغرافیایی

تالاب بزوجق در موقعیت جغرافیایی N372625 E464630 در استان آذربایجان شرقی واقع است. این تالاب به عنوان یکى از ۴ تالاب ارزشمند و غنى هشترود است که در ۴۰ کیلومترى غرب شهرستان میان روستاهاى بزوجق و گنج آباد در یک فرورفتگى طبیعى واقع شده است. تالاب بزوجق، دایره اى شکل بوده، حدود۱۰ هکتار وسعت دارد و عمق آن در برخى نقاط به ۵ متر مى رسد. آب تالاب بزوجق برخلاف تالاب هاى ذولبین و یانیق، لب شوربوده و به طور عمده به مصرف شرب دام هاى اهلى روستاهاى اطراف مى رسد.

 

منابع تأمین کننده آب تالاب بزوجق، روان آب هاى ناشى از نزولات جوى و چشمه موجود در محل بوده و شورى موجود درآن نیز به طور عمده، مربوط به املاحى است که از حوزه آبریز در طول سالیان متمادى وارد تالاب شده است. این تالاب به دلیل لب شور بودن آب آن، داراى گیاه آبزى چندانى نبوده و تنها در محدوده کوچکى در محل ورودى آب چشمه به تالاب گونه هایى مانند لویى و نى به چشم مى خورد. تالاب بزوجق به دلیل نداشتن نیزارهاى انبوه، بیشتر محل لانه گزینى و زادآورى پرندگان آبزى بوده و به دلیل عمق زیاد آن، پرندگان آبزى از دیگر زیستگاه ها در زمان احساس خطر به این تالاب پناه مى آورند.


به دلیل قابل دسترس نبودن تالاب از طریق جاده هاى عمومى و داشتن فاصله زیاد از هشترود، آسیب پذیرى آن در مقابل شکارچیان کمتر است هر چند که مواقعى مورد دستبرد شکارچیان واقع مى شود. در فاصله سال هاى ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ وضع تالاب هاى ذولبین، بزوجق و یانیق از نظر میزان آب و پوشش نیزار مطلوب بوده است. دراین فاصله زمانى اردک سرسفید به عنوان گونه نادر و حمایت شده براى تابستان گذرانى و جوجه آورى، فروردین ماه هر سال در تالاب هاى سه گانه بویژه ذولبین و بزوجق، سکنى مى گزید. در سال ۱۳۷۸ به دلیل بروز خشکسالى شدید و افت میزان بارش، سطح آب تالاب هاى سه گانه هشترود بشدت کاهش یافته و حتى تالاب ذولبین به طور کامل خشک شد.


این وضع به بحران زیستى تالاب ها منجر شد تا آنجا که اردک هاى سرسفید دراین سال قبل از جوجه آورى و در اوایل تابستان، تالاب ها را ترک کردند.
فروردین ماه ۱۳۷۹ شاهد حضور ۲۳ قطعه اردک سرسفید، شامل ۱۵ قطعه نر و ۸ قطعه ماده در تالاب مصنوعى ملاجق و یک قطعه اردک سرسفید نر در تالاب طبیعى بزوجق بود اما حضور این تعداد اردک سرسفید در تالاب هاى یادشده به دلیل کمى آب و عدم وجود پوشش مناسب نیزار در سد خاکى ملاجق، دیرى نپایید و آنها پس از چند روز منطقه را ترک و احتمالاً به تالاب قورى گل، مهاجرت کردند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.