آداب ماه رمضان در خاش

در ماه مبارک رمضان مسجدهای شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان حال و هوای دیگری دارند و بر تعداد شرکت‌کنندگان در آیین‌های مذهبی افزوده می‌شود.

مردم شهرستان خاش از دیرباز رمضان را ماه دوستی، وحدت، محبت و احترام به بزرگان می‌دانند و آن‌را عزیز و گرامی می‌دارند.خواندن 20 رکعت نماز تراویح در طول ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌های حسنه‌ای است که مردم مسلمان اهل سنت خاش آن‌را به‌شکل گسترده‌ای در مسجدها انجام می‌دهند و جشن ختم قرآن کریم می‌گیرند.
روزه‌داران هر شب در 500 مسجد خاش پس از افطار، نماز 20 رکعتی تراویح را اقامه می‌کنند و تا پاسی از شب به خواندن قرآن مشغول می‌شوند.
همچنین در ماه‌های شعبان و رمضان در حوزه‌های علمیه و مسجدهای این شهرستان قرآن کریم تفسیر می‌شود.
قرآن‌خوانی در خانه‌ها و مسجدها، گفتن ذکر زیاد، درود فرستادن بر پیامبر اسلام، دادن صدقه فطر، صله‌ی ارحام و اطعام خویشان و نزدیکان از دیگر اعمالی هستند که مردم در ماه مبارک رمضان به آن‌ها پایبندند.
مردم روزه را با خرما و یا آب باز می‌کنند و سفرهای آنها در وقت افطار با خرما، حلوای خرما، زولبیا و بامیه، نان، شربت و آب تزیین می‌شود.
با پایان رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر شادی و نشاط در میان روزه‌داران به نهایت خود می‌رسد و نماز عید فطر در مصلی‌های بزرگ (عیدگاه) شهر با شرکت هزاران نفر اقامه می‌شود و پس از اقامه‌ی نماز، مردم در قالب گروه‌های کوچک و بزرگ به دیدار بزرگان و افراد مسن‌تر فامیل می‌روند و با دل‌جویی از آنها طلب دعای خیر می‌کنند.

نظرات بسته شده است.