آلو سر

نام علمی: Boiga trigonata  

نام انگلیسی: Black-headed Boiga

نام فارسی : آلو سر      

 

 

پراکندگی

مشخصات : سر و گردن کاملا مشخص ، سر مثلثی شکل و سیاه رنگ متمایل به آبی تیره (قسمت خلفی آن قهوه ای تیره) ، فک بالایی با 10 تا 14 دندان هم حجم ، دندانهای خلفی شیار دار و بلندتر از دندانهای دیگر ، چشم درشت با مردمک عمودی ، پوزه کوتاه ، پهنای پولک رسترال بیش از ارتفاع آن و قابل رؤیت از سمت بالای سر ، طول پولک پیشانی بلندتر از فاصله تا پولک رسترال و کوتاهتر از پولک آهیانه ، دارای یک پولک جلو چشمی و دو پولک عقب چشمی ،‌ پولکهای گیجگاهی 2+2 یا 2+3 ،‌لب بالا دارای 8 یا 9 پولک و لب پائین دارای 10 یا 11 پولک (سومین ، چهارمین و پنجمین پولک لب بالا متصل به چشم) ، چهار یا پنج پولک لب پائین متصل به پولک چین قدامی ، چین خلفی کوتاهتر از پولک چین قدامی و منفک از هم با چند پولک ، بدن کم . بیش فشرده با پولکهای صاف یا فاقد تیغه استخوانی ،‌ پولکهای سطح پشتی مورب و در 21 ردیف و در قسمتهای جانبی باریکتر ، پولکهای سطح شکمی 222 تا 238 و سطح زیرین دم 74 تا 94 عدد ، پولک مخرجی منفرد .
سطح پشتی به رنگ خاکستری یا زرد زیتونی یا قهوه ای آجری با خالهای سفید و حاشیه تیره رنگ ، در دو طرف بدن خالهای سفید بهم پیوسته به شکل زیگزاک ،‌سطح شکمی سفید و بدون خالهای تیره رنگ جانبی .
حداکثر طول 105 سانتیمتر ، دم 16 سانتیمتر .
تغذیه از مارمولکها و پرندگان .
 

زاد و ولد : تخمگذار . در ایران مطالعه نشده است ولی در هندوستان 3 تا 11 تخم در فصل تابستان می گذارد . در تخم‌ها جنین به طول 7 میلی متر گزارش شده است .
 

زیستگاه : صحراها ، دشتها ، مناطق صخره ای با شنهای نرم ، چمنزارها و باغچه‌ها .
 

انتشار جغرافیایی : از غرب بلوچستان در مناطق شرق ایران ، عربستان ،‌مناطق جنوبی ازبکستان ، هندوستان ، پاکستان ، ایران ، سریلانکا ، آسیای مرکزی ، شوروی سابق ، تاجیکستان .
پراکندگی : استانهای سیستان و بلوچستان ، خراسان ، کرمان ، هرمزگان .

1 نظر
  1. محمد ترابي می‌گوید

    باسلام و خسته نباشید

    به اطلاع جنابعالی میر سانم که من عین همیمن نوع مار در استان البرز

    شهر کرج مشاهده کردم خواستم که شما عزیز هم بدانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.