باغهای تاریخی یزد گنجینه ای گرانبها در کویر

که علاوه بر زیبایی، طراوت و سرسبزی دارای سبک ویژه معماری سنتی، هنرها و ظرافتهای گچبری خاصی هستند که توجه هر فرهنگ دوستی را به خود جلب می کند.
در تشریح این باغها می توان گفت: باغ صدری تفت یکی از باغهای زیبا در محله باغ گلابدان این شهرستان است که در دوران زندیه و به دستور «صدرالعلماء» ساخته شده و در قسمت بالای تالار باغ، با طاق نمای محرابی تزئین شده است و در بدنه داخلی بادگیر دو طبقه این باغ، سروی است که به شیوه زیبایی گچبری شده است.
در قسمت پشت تالار، فضایی وجود دارد که با فضای زیر بادگیر مرتبط است و هوای مطبوعی را به وجود می آورد و اتاقهای سه دری آن، حوض سنگی و آسیاب آبی که در انتهای باغ قرار دارد بر زیبایی این باغ تاریخی افزوده است.
باغ پهلوان پور مهریز نیز از جذابیت خاص گردشگری برخوردار است و مداوم بودن قنات حسن آباد در دو مسیر باغ طراوت و سرسبزی خاصی را به باغ بخشیده است.
دارا بودن برج گلین حفاظتی و گچبریهای سقف را می توان از ویژگیهای منحصر به فرد باغ دانست . آثار معماری در ضلع جنوب شرقی که در کاوش های باستان شناسایی بدست آمده نظیر عمارت زمستان خانه، عمارت کوشک، عمارت سرایداری و کارگاه ریسندگی سنتی آن توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
باغ گلشن طبس به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان است که این باغ توسط "میرحسن خان" سومین حاکم طبس وقف شده است و هم اکنون در آن 70 گونه درخت میوه، 2000 درخت خرما، 3000 اصله مرکبات و انار و نیز گل های تزئینی و گیاهان دارویی دیده می شود.
باغ دولت آباد نیز یکی دیگراز باغهای بی نظیر ایران به شمار می رود که هم ردیف باغ فین کاشان و باغ شاهزاده ماهان است و توسط «محمد تقی خان بافقی» احداث شده است و بادگیر آن که به شکل منشوری است با ارتفاع 33 متری بلندترین بادگیر شناخته شده است و دارای عمارت تالار آئینه، عمارت سردر، عمارت بهشت آئین، عمارت بادگیر، عمارت حرمخانه (حرمسرا)، عمارت مستخدمین (خانه خدم و حشم)، عمارت تهرانی، دیوان خانه به شکل مثمن، درشکه خانه، قنات و حوض ها و جداول زیبا است.
شایان ذکر است که باغ حافظی تفت، باغ تیتو بافق، باغ خان، باغ مشیر، باغ عبدالرحیم خان و باغ ناجی نیز از دیگر باغهای تاریخی استان یزد محسوب می شوند که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی از آن دیدن می کنند.

نظرات بسته شده است.