باغ وزیر حجت آباد (مجومرد)، رضوانشهر

مجموعه وزیر حجت آباد (باغ عمارت مجومرد) با زیر بنای بیش از 10 هزار مترمربع در 30 کیلومتری شمال غربی شهر یزد در روستایی به همین نام واقع شده است. مجموعه وزیر حجت آباد شامل باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسرا است و بانی آن "میرزا محمد مستوفی" حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است. این مجموعه‌ که به شماره ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در مسیر قنات قدیمی حجت آباد قرار داشته و آب آن به حوض دورن محوطه عمارت ختم و از آن برای آبیاری باغ استفاده می ‌شده است.

ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر که حدود 130 سال قدمت دارد، در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ متر به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا، ایوان، راهروهای چهارگانه گنبدی، هشتی، اطاقها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزیین شده است. حمام مجموعه حجت آباد وزیر که به تازگی از زیر شنهای روان خارج شده، دارای دو صحن هشت ضلعی با نورگیرهای سقفی است. بازارچه‌ ای با دکانهای آهنگری و علافی و آب انباری که در کنار آن قرار داشت نیز پاسخگوی نیاز کاروانها به خصوص مسافران تشنه بود.

کاروانسرای وزیر حجت آباد رضوانشهر قرارگاه و وعده‌ گاه کاروانهای متعددی بود که از کویر می‌ گذشتند. کالسکه‌ خانه یک مکان اختصاصی برای اسب و کالسکه های وزیر و همراهانش بود که در گوشه ای از این باغ باصفا به چشم می‌خورد. چاپارخانه نیز از دیگر قسمتهای این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپارهای خسته را پذیرایی می‌کرده است.

نظرات بسته شده است.