باغ چوکام، رشت

باغ و عمارت چوکام در محوطه ای زیبا و قدیمی در روستای چوکام خمام و در فاصله 15 کیلومتری از شهر رشت واقع شده است . مساحت این باغ 41989 متر مربع می باشد. این بنا از آثار بجا مانده از دوران قاجار است.این باغ و عمارت داخل آن در تاریخ 22/ 5 / 1384 به شماره 13227 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مکانهای تاریخی _ فرهنگی ، طبیعی بسیار زیبا در استان گیلان می باشد و با مساحت 41989 متر مربع در محوطه ای زیبا ، قدیمی و خوش آب و هوا در روستای چوکام خمام و در فاصله 15 کیلومتری از شهر رشت واقع شده است .

این منطقه ی زیبا با درختان کهنسال و بلند که ارتفاع بسیاری از آنها بالغ بر 50 متر بوده و با شاخ و برگ های خود منطقه ی وسیعی از زمینهای اطراف خود را پوشش می دهند و همچنین عمارتهای داخل آن ( قابل ذکر است که عمارت قدیمی دیگری و جدا از عمارت اصلی در داخل باغ و به فاصله تقریبی60 متری از عمارت اصلی قرار داد ، که محل سکونت فعلی مالکین می باشد ) و رودخانه پر آب کنار این باغ ، دارای زیبایی های خاص فرهنگی _ تاریخی ، طبیعی و گردشگری است.

این باغ و عمارت متعلق به ناصر الملک نائب السلطنه احمد شاه قاجار بوده که آنرا به فرزندش حسینقلی خان قراگوزلو واگذار می نماید. وی پس از ازدواج با همکاری تیمور تاش، حاکم گیلان، عمارت فعلی را در باغ احداث کرد.

این بنا از آثار بجا مانده از دوران قاجار است که سال احداث آن بطور دقیق در دست نیست؛ اما طبق اظهار اهالی منطقه و تحقیقات به عمل آمده سال شروع احداث بنا را می توان حدود سالهای 1288 و 1290 هجری شمسی تخمین زد.

این بنا با دو طبقه و با دیوارهای آجری به قطر 60 سانتی متر از سطح زمین ارتفاع یافته است. ایوان زیبا و مزین به ستونها ، سرستونها و نرده ها در دو طبقه به سمت جنوب منظره دلپذیر میان بنا و محیط اطرافش بوجود آورده است. در دو ضلع شرقی و غربی کریدورهایی با شیشه بند های چوبی به عنوان حائل میان درون و بیرون بنا قرار دارد.

نرده ها بصورت لوزی و با دستک به ارتفاع 60 سانتی متر ،ستونها به صورت دوبل و با فاصله تقریبی 15 سانتی متر از یکدیگر قرار دارند. ورودی اصلی ساختمان در مرکز ضلع جنوبی آن قرار گرفته و با ستونهای تزئینی و سقف سفال پوش آراسته گردیده است.

اهمیت تاریخی این بنا به دلیل حمل و نقل محموله های تجاری از مسیر چوکام به انزلی و برعکس می باشد.

نظرات بسته شده است.