بالابان

نام علمی : Falco Cherrug

نام انگلیسی:  Saker Falcon    

نام فارسی: بالابان 

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 47 تا 55 سانتیمتر طول دارد و بزرگترین شاهین است. گستردگی بالها هم اندازه ی سارگپه ی ماده است و از دور شبیه لاچین، اما بزرگتر و سنگینتر، دیده می شود. از لاچین، به واسطه ی تارک سفید وگاهی پس سر نخودی، بدون رگهها و خال های پهلوهاف نوار های کمتری مشخص زیر تنه، سبیل کوته و نوار پشت چشم کمرنگ تر، متمایز می شود( توجه شود که زیرگونه ی که در شمال شرقی ایران به سر می برد، دارای تاج صورتی مایل به قرمز، نوارهای تیره ی روتنه و روی دم خطدار، شبیه لاچین است). سایر زیر گونه های بالابان با روتنه ی خاکستری و خطوط تیره ی روی دم مشخص می شوند. پرنده ی جوان شباهت بسیار ی با جوان های لاچین دارد، اما در حاشیه ی بیرونی پرهای دم، خال های نخودی و نوار تیره ی پشت چشم کمتر واضح، دیده می شود و جثه اش نیز بزرگتر است.پرنده ای بسیار جسور است و به حیوانات بزرگتر از خود نیز حمله می کند. د رنزد اعراب،به سبب استفاده در قوشبازی،بسیار مورد توجه است.

صدا: صدای این پرنده شاهین و به صورت غرغر است و حد وسط میان گیلانشاه و کاکایی نقره ای است.

زیستگاه: این پرنده د راستپ های کم درخت ، کوهپایه ها،کوهستان ها و نواحی نیمه بیابانی به سر برده و در شکاف صخره ها یا روی درختان آشیانه می سازد و گاهی نیز از آشیانه های قدیمی بهره برده و تولید مثل می کند. در ایران، زمستان ها فراوان است و به وفور در نواحی غربی کشور تولید مثل می کند.

حفاظت: این پرنده در زمره ی پرندگان حمایت شده است و ضمنا مورد علاقه ی شدیدی قوشبازان برای شکار هو برده است، بنابراین، باید برای حفاظت ا زمحل های تولید مثلش و همچنین صید آن اقدامات جدی تری صورت گیرد.

نظرات بسته شده است.