بیابان درک (کویر درک)، کنارک

بیابان درک، کنارک، تصاویر از عرفان سامانفر

 

نام فارسی: بیابان درک

نام انگلیسی: Darak desert

منطقه بیابانی درک (کویر درک) در موقعیت جغرافیایی E59 ۲۸ N25 ۲۹ و در نزدیکی روستایی به همین نام در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. منطقه درک در فاصله ۱۷۰ کیلومتری چابهار و ۱۲۰ کیلومتری منطقه آزاد چابهار ازجمله مناطق شاخص بیابان‌گردی کشور است. نزدیکی ساحل دریای عمان که به سواحل مکران نیز شناخته می‌شود و ماسه‌های روان مناظر زیبایی پدید آورده است. همسایگی ماسه‌های روان و دریا در کنار نخلستان در ایران کم‌نظیر است، ازاین‌رو این منطقه به دلیل دارا بودن جاذبه‌ای خاص در سال‌های اخیر موردتوجه علاقه‌مندان طبیعت قرارگرفته است.

وسعت این منطقه ماسه‌ای از شرق به غرب ۱۷ کیلومتر و عرض متوسط شمالی جنوبی آن در حدود ۲ کیلومتر است. ماسه‌های روان به‌صورت تپه‌های هرمی با جهتی عموماً شمالی جنوبی در منطقه گسترده شده‌اند. ارتفاع تپه‌ها به‌سختی از ۱۰ متر تجاوز می‌کنند ولی در بعضی مناطق ارتفاع بلندتری نیز پیدا می‌کنند و در دایره تپه‌های کوتاه تثبیت نشده طبقه‌بندی می‌گردند. عرض منطقه ماسه‌ای از شرق به سمت غرب افزایش می‌یابد به‌طوری‌که در شرقی‌ترین قسمت در حدود ۵۰۰ متر و در قسمت‌های شرقی به حدود ۴ کیلومتر افزایش می‌یابد. ماسه‌های روان در این منطقه به سمت شرق و به‌صورت پراکنده در این قسمت از سواحل بلوچستان قابل‌مشاهده هستند و به منطقه درک محدود نمی‌گردد. در قسمت غرب ماسه‌های روان رودخانه ماسه‌ها را بریده و منطقه درک پایان می‌یابد.
از نقاط شاخص در منطقه درک که به دلیل سختی مسیر کمتر مورد بازدیدقرارگرفته است تلاقی و عبور رودخانه فصلی از میان ماسه‌ها و نهایتاً تشکیل دلتای رود و دریا در محاصره ماسه‌های روان است که مناظر بدیعی ایجاد کرده است. این منطقه از طریق یک جاده خاکی از روستای گزیدار به سمت ساحلقابل‌دسترسی است.

در چندم‌تری دریا انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته‌اند و با حفر چاه دومتری، آب شیرین و زلال وجود دارد که ساکنان محلی انواع هندوانه، ذرت، نخیلات و غیره را کشت و برداشت می‌کنند.

در روستای درک بسیاری از بومیان خانه‌های روستا را به‌صورت روزانه در اختیار گردشگران قرار می‌دهند همچنین برپایی کمپ بر روی ماسه‌های روان در نزدیکی ساحل نیز بسیار مرسوم است. امنیت منطقه برای شبمانی در طبیعت کاملاًمناسب است و تاکنون گزارشی از ناامنی از طبیعت گردان در این منطقه گزارش نشده است.

مناطق روستایی

روستای درک در شمال شرقی این منطقه از اجتماعات روستایی حاشیه این منطقه است. این روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران، از روستاهای بکر و زیبای گردشگری است که علاوه بر مردمانی مهربان و مهمان‌نواز، از چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم برخوردار است. مردم روستا از طریق ماهیگیری و کشاورزی امرارمعاش می‌کنند و در سال‌های اخیر گردشگری نیز در کسب درآمد روستاییان منطقه مؤثر بوده است. مردمان درک به گویش بلوچی سخن می‌گویند. مردان روستا بیشتر لباس‌های سفید و شلوارهای لیفه‌دار  و برگردان بر تن دارند وزنان نیز بالباس فوق‌العاده زیبای سوزن‌دوزی شده و پرنقش و نگار، جلوه روستا را زیبا می‌کنند. روستای درک فاقد مراکز خرید مناسب و پمپ‌بنزین است و مغازه‌ای که در داخل روستا قرار دارد تنها اقلام خوراکی محدودی را می‌توانید از آن تهیه کنید.

همچنین روستاهای شاخص در این منطقه می‌توان به روستای بنگلویی و حنابی اشاره کرد که هر دو به فاصله کمی در شرق روستای درک قرار دارند.

وجه تسمیه

دَرَک در زبان بلوچی به معنای سکونت در کنار دَرَگ یا دره است که بعدها به دَرَک مشهور شده است.

پوشش گیاهی

در مناطق ماسه‌ای فاقد پوشش گیاهی و در زمین‌هایی که خاک و ماسه ادغام‌شده‌اند گونه‌های گیاهی مناطق گرمسیری ساحلی ایران ازجمله گز، درمنهدشتی و… قابل‌مشاهده است. همچنین اجتماع درختان نخل، چش و کرت (انجیر معابد) در قسمت‌هایی که عمق ماسه‌های روان کمتر است قابل‌مشاهده است.

حیات وحش

سنجاب راه‌راه بلوچی، هوبره از گونه‌های شاخص منطقه است. انواع لاک‌پشت دریایی شامل لاک‌پشت‌های سرخ، سبز، پشت عقابی، پشت زیتونی ریدلی و پشت چرمی و ۹ گونه مار دریایی شامل مار دریایی نوک‌دار، حلقه‌دار، سر کوچک، خلیج‌فارس، آراسته، زرد، کوتاه، شکم زرد و افعی شکل در سواحل مکران (دریای عمان) یافت می‌شوند.

با آغاز فصل سرما در مناطق سردسیر جهان انواع پرندگان برای زمستان گذرانی به سواحل این منطقه مهاجرت می‌کنند. گونه‌های شاخص نظیر پلیکان خاکستری، فلامینگو، باکلان، انواع حواصیل و اگرت ها، کاکایی‌ها، آبچلیک‌ها، عقاب دریایی دم‌سفید، پرستوها و عقاب شاهی از این دسته هستند.

بهترین زمان سفر

به دلیل همسایگی منطقه با دریای عمان، آب‌وهوای منطقه در ماه‌های گرم دارای رطوبت بسیار بالا و هوای گرم است. از این‌رو بهترین زمان بازدید از این منطقه اواسط زمستان تا اواخر فرودین ماه است. همچنین اواسط پاییز نیز برای سفر به این منطقه مناسب است. بادهای موسمی مونسون آب‌وهوای چابهار و سواحل دریای عمان را تا اندازه زیادی در این فصل مطبوع می‌کند.

دسترسی

دسترسی به منطقه بیابانی درک از طریق جاده ارتباطی چابهار به بندر جاسک، جاده فرعی روستای جهلو به زرآباد، سپس جاده فرعی روستای گزیدار، روستای پشتی و سپس روستای درک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.