جاذبه هاب توریستی روستای مصر

شاید احساساتی می شوم، هربار که به کویر می روم، اما به گمانم به دور از هرگونه احساس و در تعقل کامل در پهنه ای که زیر پایت تا چشم کارمی کند ماسه بادی است و بالای سرت آسمان سرمه ای بی لک و دیگر هیچ و دیگر هیچ تجسم عینی لاله است و حقیقتا جز او نیست.
هیچ بازیچه ای به بازی ات نمی گیرد و هیچ بیهوده ای سرگرمت نمی سازد.
غروب که می شود آسمان و زمین یکپارچه سرخ می شوند و آن دو یی هم یکی می شود تا نهایت یگانگی را تجربه کنیم.
اولین چیزی که آدمی را در کویر همیشه زیبای مصر مجذوب می کند شبهای کویر است آسمانی پر از مهتابیهای روشن و درخشان که چشم هربیننده ای را به خود خیره می کند خصوصا عزیزانی که اهل رصدکردن آسمان و شناسایی ستارگان هستند از این مکان می توانند به خوبی استفاده کنند.
اگر کمی خوش شانس هم باشید می توانید ماه خیمه زده را در آسمان کویر ببینید دربعضی از مواقع که قرص ماه کامل باشد دور ماه را هلال بسیار زیبای نورانی احاطه می کند وقتی ماه در این حالت قرارگیرد به آن ماه خیمه زده می گویند البته بومیان منطقه معتقدند ظرف 3 روز آینده پس از این اتفاق باران می بارد.
لذت شبی را تصور کنید که بر روی ماسه ها نشسته و به آسمان پر ستاره خیره شده اید و آتشی که در کنار شما روشن است گرمای محفل شما را دو چندان می کند و دراین بین صدای نی زدن اهالی که آرامشی خاص را به آدمی می دهد شنیدنی است موسیقی های محلی که سکوت کویر را می شکند واقعا زیباست.
مصر نیز چون جندق برخوردار از هویتی اصیل و متناسب با کویر است، هویتی که بیشترین هارمونی را با نبض بیابان دارد و خوشبختانه هنوز مورد هجوم معماری بی هویت امروز شهرهای ما قرارنگرفته است. به خصوص که برسینه ی دیوارهای خشتی و تمیز روستا هیچ نشانی از تراکت ها، پوسترها و شعارهای رنگارنگ تبلیغاتی نمی بینی.
ساختمانهای کاهگلی و کویری مصر سراسر زیبایی است و چشم نوازی، معماری ساختمانها هم، همان معماری اصیل و سنتی ایران است که بدون وسایل برقی خنک کننده، تحمل تابستانهای گرم کویر را برای اهالی اش ممکن کرده است. (البته توصیه نمی شود که برای رفتن به کویر ماههای تیر و مرداد را انتخاب کنید هر چند که این ماهها هم زیبایی خاص خودشان را دارند.)
کویر کسی را که یکبار گرفتار افسونش شده باشد، دیگر رها نخواهد کرد .مصر، عروسان و چوپانان از جمله آبادیهای کویر این منطقه هستند. مصر و مزارع اطرافش، با بافتی مسطح، همچون جزیره ای بهشت گونه میان دریایی از ماسه قرار دارد.
پوشش گیاهی خاص مصر، بدان زیبایی شگفت انگیزی بخشیده است.
گله های شتر و شترسواری درلابه لای تپه های ماسه ای مصریکی دیگر ازجلوه های کویر برای مردم شهر یست.
گفته اندشالوده ی زندگی در کویر را شتر ریخته است و گاه علت وجود آبادیها، پس از آب، پیش ازآنکه راه باشد شتراست؛ شتر قدش رعناست، شیرش دواست، پشمش عباست و استخوانش عصا ست.
کشک تازه و نسائیده، رب انار، شیره ی خرما و شیرشتر از جمله سوغات این روستای کم نظیراست.
عروسان نیز که با نخلستانهای سرسبزش همچون عروسی بردامان کویر نشسته است، یکی از آبادیهای زیبای منطقه به شمار می رود.
گفتنی آنکه افزون بر امیرآباد، نخلستانهای زیبای فرحزاد در شمال مصر که محاصره ی شنهای روان درآمده اند و نیز وجود پوششی متراکم از نی هایی به طول 4 متر در جوار چشمه ای که حدود 6 کیلومتر با خاور مصر فاصله دارد برجذابیت های دیداری این سکونتگاه افزوده است؛ سکونتگاهی که وجود اشکال شنی مواج و لغزان دراطرافش گاه مناظری بکرتر از سرزمین اهرام ثلاثه می آفرینند.
خیابان اصلی مصر با معماری خاصش، در حقیقت با پیمودن فاصله ی بسیاراندکی ازمیان مزارع سرسبز امیرآباد و ورود به مصر، نخستین چیزی که شاید اندکی حیرت انگیز جلوه کند، سامانه ی معابر و کوچه های این آباد بوم استثنایی کویری است چرا که مصربر خلاف بسیاری ازسکونتگاههای دیرینه و حاشیه ی کویر کشور مثل بیاضه خبری از کوچه پس کوچه های قدیمی و تنگ پرپیچ و خم نیست و به عوض آن با خیابان وسیعی رو به رو می شوید که خانه های خشت و گلی روشن رنگ با بادگیرهای آشنا و یکنواخت آن دراطراف این خیابان قرار و آب گوارای ظاهرا – یگانه کاریز، مصر از وسط آن می گذرد.
و اما جندق
از آثار باستانی جندق هم می توان به آب انبارهای فراوان و قلعه ی انوشیروان اشاره کرد که هنوز هم سامانه ی به کاررفته برای توزیع آب دراین دژکهن، منحصربه فرد و تحسین برانگیزمی نماید شهرجندق دارای یک پمپ بنزین است و مهمانسرا یا هتلی برای اقامت مسافران ندارد و مسافران در مسجدی اتراق می کنند اما از این به بعد مسافران عزیز می توانند به آدرس خ امام ک میثم تمار پ2 در جندق مراجعه کنند البته این خانه مسکونی است اما به زودی اقامتگاهی به این منظوردرنظرگرفته می شود.
یک نکته ی چشمگیر در جندق، مهندسی سازه های ساختمانی (طاق های ضربی و گنبدهای خشتی، دیوارهای گلی سرخ رنگ، بادگیرها، آب انبارها، یخچالهای طبیعی و بهره گیری از ویژگیهای گرمایشی و روشنایی) و مواد به کاررفته در آنهاست، شناسه هایی که تاکید می کنند جندقیان درطول تاریخ دیرینه ی خویش بیشترتلاش خود را برای همسازی باطبیعت گرم و خشک دشت کویر بکار بسته اند و مهمتر و ارزشمندتر آنکه هنوز هم خود را به آن وفادار می دانند لازم به ذکر است رویشگاه یکی از کهن ترین درختان زیتون درفاصله ی 3 کیلومتری جنوب شرق جندق در روستای کوچکی به نام هُد قرار دارد در نزدیکی همین روستا نیز روستایی است که آنرا نُقاباد می نامند این روستا کوچه باغهای زیبا و ساختمانهای قدیمی بسیار دارد.
از دیگرجاذبه های این منطقه باید به سنگ آبهای اطراف جندق اشاره کنم که به مرور زمان و با فرسایش بسیار سنگهایی به شکل کاسه بیرون آمده اند که درون آنها از آب باران پراست.
اخیرا از سوی جهاد کشاورزی استان و شهرداری جندق و با الهام از درختان کهنسال زیتون اقدام به کاشت وسیع این نهال در معابر عمومی شهر جندق کرده اند.

نظرات بسته شده است.