روستای اسدآباد، اسفندآباد

موقعیت تاریخی از تاریخچه این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست. ولی قدمت روستا به حدود 300 سال میرسد که قلعه ای قدیمی که در پایین روستا قرار دارد دلیل محکمی برای اثبات این ادعاست.

موقعیت
این روستا تابع دهستان اسفنداراز بخش بهمن به مختصات طول جغرافیایی 27َ 53 درجه و عvض جغرافیایی 57َ 30 و ارتفاع متوسط 1458 متراست.

موقعیت طبیعی
این روستا در دشتی هموار که شیب ملایمی به سمت شرق دارد قرار گرفته و موقعیت طبیعی آن دشتی با آب و هوای گرم و خشک که در 12 کیلو متری جنوب شرقی مرکز بخش مهر آباد قرارگرفته است .

جغرافیای انسانی
از لحاظ جمعیتی این روستا شامل 213 خانوار و813 نفر می باشد.که حدود 85 درصد آنها باسواد هستند که آمار قابل توجهی است. زبان اهالی این روستا فارسی با اندک گرایش به گویش لری است و همچنین دین و مذهب اهالی اسلام و شیعه می باشد.

وضعیت فعالیت و اشتغال
از مشاغل عمده آبادی می توان به زراعت ، دامداری ، باغداری و کارگری اشاره کرد. و همچنین از صنایع دستی این روستا می توان به قالیبافی اشاره داشت . از دیگر هنر های این اهالی تعزیه خوانی در ایام سوگواری اهل بیت(علیهم السلام) است که این برنامه ها توسط افراد مجربی انجام می گیرد.
نوع کشت محصولات کشاورزی روستا ، آبی و از محصولات عمده آن گندم ، یونجه ، شلغم ، چغندر قند ، آفتابگردان ، انگور ، انار و صیفی جات است.

پوشش گیاهی
میزان بارندگی سالانه بسیار کم این آبادی باعث کم شدن رطوبت نسبی هوای منطقه گشته و همچنین درجه حرارت بسیار بالا و وزش بادهای شدید باعث تبخیر های سطحی زیادی می شود . جمله این عوامل مانع پوشش گیاهی مناسب آبادی شده است.گیاهان و بوته های روییده شده در بیابان این منطقه غالبا شوره ، خارشتری و اسفند می باشد.ازگیاهان دارویی می توان به خاکشیر ، آویشن ، شوید و ریحان اشاره کرد. و همچنین پوشش علوفه ای بسیار اندکی برای چرای دام در این آبادی و اطراف می باشد

آثار و ابنیه تاریخی

بقعه شیخ محمد
بقعه شیخ محمد اسد آباد اسفند آباد از بناهای تاریخی و مدفن یکی از عرفا می باشد که پلان اصلی بنا به صورت مربعی به ابعاد 90/5×90/5 و با دیوارهایی به ضخامت 85/ متر با مصالح خشت خام وملات گل ساخته شده است . این بنا فاقد تزئینات
معماری می باشد و چهار درگاه که در چهار ضلع بنا می باشد ارتباط به داخل آنرا میسر می سازد. الحاقی در کنار پنجره مشاهده می شود که به نظر می رسد در دوره های بعدی اضافه گردیده است .
عوامل طبیعی تأثیرات زیادی بر بنای مذکور گذاشته و علاوه بر تخریب کلی سقف ،تخریب دیوارها و درگاههارا در پی داشته است.

نظرات بسته شده است.