سنگ چشم دم سرخ

نام علمی : Lanius Isabellinus

نام انگلیسی: Isabelline Shrike    

نام فارسی: سنگ چشم دم سرخ

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 18 سانتیمتر طول دارد. کمرنگ است و دمش اندکی از دم سنگ چشم پشت سرخ بلندتر است. سر و روتنه خاکی شنی و خط ابرو به سمت عقب امتداد دارد. شاهپرهای دم قرمز، چانه و گلو سفید نخودی، زر تنه نخودی صورتی و قاعده ی شاهپرهای بال سفید شفاف است، اما به درستی مشخص نبوده و در پرواز به صورت نواری روی بال مشخص می شود. پرهای پرواز تیره ، پوششی زیر دم ودمگاه قرمز است ، که هب همین واسطه ، پرنده ی ماده از پرنده ی جوان یکساله تمیز داده می شود. کناره های سینه؛ به صورت هلالی شکل صورتی قرمز است. منقار نسبتا کوچک و سیاه  انتهای آن اندکی قلاب مانند است .

صدا: صای این پرنده آرام و آهنگین و کوتاه شبیه« شاک » و هنگام ترس، به صورت یک سری کلمات خشن، شبیه « کک- کک- کک» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در استپ های خشک با بوته ها و درختان پراکنده ی آکاسیا، مناطق نیمه بیابانی و کوه های  فرسایش یافته به سر برد و زمستان ها، به صورت مهاجر عبوری در کشتزارها دیده می شود. در ایرا نیمه مهاجر و نسبتا فراوان است.

حفاظت: چنین به نظر می رسد که ابتدا باید بررسی دقیقی از وضیعت پراکندگی این پرنده صورت گیرد تا بر اساس آن پیشنهادهای ضروری برای حفاظتش ارائه شود.

نظرات بسته شده است.