عقاب دریایی (عقاب دریایی پالاس)

نام علمی : Haliaeetus Leucoryphus

نام انگلیسی:  Pallas's Fish Eagle    

نام فارسی: عقاب دریایی (عقاب دریایی پالاس) 

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: این پرنده؛ 80 سانتی متر طول دارد. نر و ماده همشکل، اما ماده 20 درصد بزرگتر از نر است. منقار کوچک و پرو بال قهوه ای تیره است. دم نوار سفید پهنی دارد و حاشیه ی انتهایی آن سیاه است. سر و گردن قهوه ای روشن مایل به صورتی است که تا داخل رنگ زرد قهوه ای گردن امتداد می یابد. پرهای پروازش به رنگ تیره و انتهای آن سیاه رنگ است.پرنده ی نابالغ فاقد رنگارنگی پرنده ی بالغ و زیر بدنش قهوه ای یکنواخت و فاقد نوار سفید دم است. این پرنده از حیوانات آبزی، که به آسانی شکار شده و همچنین کلاغ سیاه تغذیه کرده و گاهی نیز به منظور تهیه ی آسان غذا در اطراف نواحی مسکونی پرسه می زند.

زیستگاه: این پرنده در حاشیه ی دریاچه ها، رودخانه ها و اب مانده یا بلندی های کنار آب به سر برده و در نیزارها یا حاشیه ی دیوارهای شنی رودخانه یا روی زمین در نزدیکی آب هایی که برای شکار مناسب باشد، آشیانه می سازد. در ایران به تعداد اندک؛ در سواحل شرقی دریای خزر تا غرب و جنوب غرب دریای خزر دیده می شود.

حفاظت: در وهله ی اول باید بررسی نسبتا دقیقی از جمعیت و پراکندگی این پرنده صورت گیرد و سپس از مناطق زیستگاهی مسیر مهاجرتش حفاظت به عمل آید.

نظرات بسته شده است.