غول حواصیل ( حواصیل بزرگ)

نام علمی : Ardea Goliath

نام انگلیسی:  Goliath Heron    

نام فارسی: غول حواصیل ( حواصیل بزرگ)

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 145 سانتیمتر طول دارد و تا حدی شبیه حواصیل ارعوانی، اما بسیار بزرگتر دیده میشود. عول حواصیل بزرگترین حواصیل به شمار می اید و در حالت ایستاده بلندیش به اندازه ی قامت انسان است. نر و ماده همشکل اند. سر، حاشیه ی گردن و پهلوها قرمز بلوطی و بالای سرش کمی تیره تر است. منقار بزرگ و سنگین و به رنگ خاکستری مایل به سبز است. چانه و اندکی از زیر گلو سفید، و گردنش دارای خصهای عمودی راه راه سیاه با زمینه ی سفید است. روتنه خاکستری تیره ی مایل به آبی، زیر تنه بلوطی مایل به خرمایی و پاهایش تیره رنگ است. پروازش مشخص و سنگین همراه با بال زدن های آرام است. عمدتا از ماهی و قورباغه و برخی از حیوانات آبزی تغدیه می کند و رفتارش شبیه حواصیل خاکستری است.

زیستگاه : این پرنده معمولا ساکن و بومی است و در اغلب مناطق تالابی، خورها و خلیج ها ، سواحل دریاها و دریاچه ها مشاهده می شود. در ایران، زمستان ها، بندرت در مناطق جنوبی خلیج فارس و ساحل دریای عمان دیده می شود.

حفاظت: به جز آمار اندکی از مشاهده ی این پرنده، وضیعت و حضورش در ایران مشخص نیست، بنابراین، ابتدار باید پراکندگی در یاران مشخص شود، تا براساس آن، برنامه ی ویژه حفاظتی انجام پذیرد.

نظرات بسته شده است.