قلعه مزرعه امام، نایین

روستای مزرعه امام به لحاظ قرار گرفتن در شاه راههای جنوب به شمال و غرب به شرق کشور همچنان در دورانهای مختلف حائز اهمیت بوده از این رو قلعه تاریخی شهداد و دو قلعه اصلی روستا (با مساحت تقریبی هر کدام 500 متر ) بنا گردیده اند .

 وجود این دو قلعه در مرکز روستا از قدیم الایام این روستا را به دو محله مهم تقسیم نموده است این قلعه ها دارای پلان چهار گوش می باشد که در چهار ضلع آن چهار برج به ارتفاع تقریبی هفت متر واقع گردیده است . وجود فرسایش های اقلیمی منطقه و متروکه بودن این بناها باعث گردیده قسمت عمده از مجموعه های داخلی و بیرونی قلعه ها کاملا تخریب گردند. 

 

 مهمترین قلعه این روستا که در کنار بناهای تاریخی حسینیه واقع گردیده هنوز در پلان چهار گوش خود باقی مانده است و وجود تزئینات کنگره ای برج و بارو بیرونی هنوز نیز مشاهده می گردد.

 از خصوصیات اصلی این قلعه که آن را از دیگر قلعه ها متفاوت می سازد وجود تعداد پنج برج در اطراف بنا بوده که دو برج آن در چند سال اخیر تخریب گردیده است . قسمت داخلی قلعه در دو طبقه بنا گردیده و همچنان به جهت جلو گیری از هجوم حملات غارتگران به جان و مال ساکنین مورد استفاده بوده است.

نظرات بسته شده است.