قلعه کرشاهی

قلعه کرشاهای در موقعیت جغرافیایی 52 درجه و 6 دقیقه شرقی و 33 درجه و 55 دقیقه شمالی، واقع در جنوب کویر بندریگ، شمال شهرستان ابوزیدآباد و در جنوب ارتفاعات  یخ آب در استان اصفهان قرار دارد. این قلعه متعلق به دوران ایلخانی است و در نزدیکی روستای متین آباد (حدود 25 کیلومتر) در دل کویر نشسته است. کاربری قلعه کاملا نظامی بوده. آنچنان این قلعه در دل کویر مستتر است که تا نزدیک آن نشوید قادر به دیدن آن نیستید. در حال حاضر این قلعه تاریخی رها شده است. هیچ نگهبان و هیچ اطلاعاتی از آن در حوالی اش مشهود نیست. ظاهرا به خاطر ادعای یک مالک خصوصی، میراث نتوانسته است آنجا را کامل تحت پوشش قرار دهد. خوشبختانه قلعه پارسال ثبت ملی شده است.

این قلعه از خشت و گل ساخته شده است و خندق بزرگی گرداگرد آنرا احاطه کرده است. این قلعه یکی از قلعه های مهم سردار حسین کاشی یکی از راهزنان و یاغیان دوره رضا خان بوده و هنوز آثار گلوله های توپ در نبرد نیروهای دولتی و نیروهای سردار حسین کاشی در این قلعه بر جای مانده است.

راه های ورود به منطقه :

پس از عبور از شهرستان ابوزیدآباد از مسیر کاشان، به روستایی به نام قاسم  آباد میرسید که پس از ورود به روستا و گذر از آن، راه خاکی به سمت شمال وجود دارد که پس از طی مسافت 30 کیلومتر به قلعه کرشاهی میرسد.

مسیر دوم مسیر آران و بیدگل به قلعه مرنجاب به سمت سفیدآب پس از عبور از تپه ماهورها به یک بستر رودخانه میرسید که در صورت ورود به آن و گذر از حاشیه غربی کوه های یخاب به این قلعه میرسید.

مسیر سوم مسیر محیط بانی سفیدآب به قله کرشاهی است.

 

دو مسیر اخیر فقط با خودروهای suv قابل تردد است.
 

نظرات بسته شده است.