کشف راهروهای زیرزمینی دست‌کند در عمق ۱۳ متری نوش‌آباد

کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد منجر به کشف دالان‌ها، راهروها و اطاق‌های متعددی شد که در فاصله 11 تا 13 متری زیر زمین احداث شده بودند.
«زهرا ساروخانی»، سرپرست هیات باستان‌شناسی نوش‌آباد دراین‌باره به میراث خبر گفت: «برای دسترسی به طبقات پایین‌تر شهر زیرزمینی از آب‌انبار قدیمی نوش‌آباد استفاده کردیم. در انتهای آب‌انبار دالانی ایجاد شد تا به فضاهای شهر زیرزمینی منتهی شود. در انتهای این دالان هیات باستان‌شناسی با دالان‌های متعددی مواجه شد که در عمق 11 تا 13 متری زمین برای رفت و آمد ساخته شده‌ بودند.»
این شهر زیرزمینی دوسال پیش و در پی فعالیت‌های عمرانی یکی از سکنه نوش‌آباد کشف شد.
این محوطه زیرزمینی احتمالا توسط مردم نوش‌آباد صد‌ها سال پیش ساخته شده و برای گریز از غارتگران منطقه بوده است. این شهر تا 100 سال پیش نیز مورد استفاده بوده است.
ساروخانی به میراث خبر گفت: «در این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در نوش‌آباد موفق شدیم اطاق‌های بیشتری را شناسایی کنیم. هر یک از این اطاق‌ها با پایه شمع‌ها و مشعل‌هایی که در کنار دیوارها ساخته شده‌ بودند نورانی می‌شدند.»
وی افزود: «برخی فضاهای معماری به دست‌آمده دارای سکو بوده و ابعاد اطاق‌ها با هم متفاوتند. دالان‌ها هم به شکلی کامل دست‌ساز ساخته شده‌اند و تمامی ‌آن‌ها به هم مرتبطند. همچنین مردم نوش‌آباد در این منطقه زیرزمینی سرویس‌های بهداشتی نیز احداث کرده‌ بودند.»
فاضلاب نوش‌آباد از جمله مشکلات هیات باستان‌شناسی شهر زیرزمینی است. طی سالیان دراز فاضلاب نوش‌آباد از شهر زیرزمینی سردرآورده است و به همین دلیل محیط زیرزمینی این شهر را مسموم کرده است.
امسال نیز هیات باستان‌شناسی در چند مورد به فاضلاب شهر نوش‌آباد برخوردند.
ساروخانی در این مورد به میراث خبر گفت: «در ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی موفق شدیم مسیر تازه به دست‌آمده را به مسیری که سال گذشته حفاری شده بود متصل کنیم. با انجام این‌کار قصد داریم شهر زیرزمینی را برای ورود گردشگران آماده کنیم.»
اتصال این مسیرها به خوبی نشان‌گر طبقات متعدد شهر زیرزمینی است.
باستان‌شناسان احتمال می‌دهند شهرزیرزمینی نوش‌آباد در سه طبقه ساخته شده باشد. آن‌ها اکنون بخش‌هایی از دو طبقه را حفاری کردند.
«توضیحات: نوش آباد یکی از شهرهای حوزه فرمانداری شهرستان آران و بیدگل است که در شمال این شهرستان در کرانه غربی کویر مرنجاب قرار دارد و دارای آثار تاریخی متعددی چون کاروانسرا و بازار نوش آباد است.»

نظرات بسته شده است.