مسجد امام خمینى (ره)، سمنان

این مسجد داراى چهار در بزرگ ورودى از شمال، جنوب، شرق و شمال غربى است. درِ شمال غربى به دالان درازى باز مى‌شود که در انتهاى آن تکیهٔ پهنه است. درهاى شمال، جنوب و شرق داراى هشتى، دالان و دهلیز هستند. بالاى درهاى شمالى و شرقى، ‌ تزئینات مقرنس‌کارى گچى زیبا با دو گوشوارهٔ دو طبقه در طرفین با پشت بغل‌هاى کاشى‌کارى شده وجود دارد. در هشتى‌هاى شمالى، جنوبى و شرقى تاق‌‌هاى آجرى گنبددار با تاقنماهاى متعدد با لچکى‌ کاشى‌کارى شده مشاهده مى‌شوند. چهار ایوان در چهار سمت واقع شده‌اند. در طرفین ایوان‌ها چهار مهتاى است و وجود همین چهار مهتابى باعث امتیاز و زیبایى مسجد شده است. زیر مهتابى‌ها شبستان است و در پشت آنها حجره‌هاى متعددى ساخته شده است. در صحن مسجد یک حوض بزرگ و چهار باغچه وجود دارد. از چهار ایوان موجود، دو ایوان شرقى و غربى فوق‌العاده زیبا و بزرگ هستند.
پشت ایوان غربى گچبرى‌هاى زیبایى دارد و در دو طرف مقصورهٔ ایوان غربى تاریخ ختم بنا سال ۱۳۴۲ هجرى قمرى ذکر شده است. در همین مقصوره و در زیر گنبد، ‌منبرى از سنگ مرمر با یازده پله در کنار محراب وجود دارد.
ایوان غربى داراى ارتفاع ۱۹/۵ متر و بلندى مقصورهٔ‌ داخل ایوان غربى ۲۱ متر است. بالاى مقصورهٔ‌ ایوان غربى، گنبدى کوچک است که به کاشى‌هاى آبى رنگ مزین شده و کتیبهٔ دور ایوان غربى که به خط ثلث عالى است سورهٔ مبارکهٔ لااقسم به رنگ سفید در متن لاجوردى نوشته شده است.
بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، مسجد امام بیشتر مورد توجه بوده و نسبت به تعمیر و باز پیرایى آن اقدامات اساسى توسط سازمان میراث فرهنگى صورت گرفته است. اکنون نماز جمعه در این مسجد برگزار مى‌شود.
این مسجد مربوط به زمان فتحعلى‌ شاه و توسط حاج سید حسن حسنى جد سادات شریعت پناهى احداث شده است.

نظرات بسته شده است.