منطقه شکار ممنوع شو و لندر، مسجدسلیمان

نام انگلیسی:  Sho & Lander hunting prohibited area    

نام فارسی :  منطقه شکار ممنوع شو و لندر

 

 

موقعیت جغرافیایی

منطقه شکار ممنوع شو و لندر در مسجدسلیمان که در زاگرس جنوبی واقع گردیده، که تنوع گیاهی و جانوری و شرایط اکولوژیکی این منطقه آن را به یکی از مناطق ارزشمند استان و کشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی تبدیل نموده است. این منطقه یکی از مناطق زیستگاه سمندر امپراتور از گونه های زیبا و حائز اهمیت جهانی است. سمندر لرستانی یا سمندر امپراتور با نام علمی Neurergus Kaiseri یکی از هفت گونه سمندر شناخته شده در ایران است. رای نخستین بار این گونه بسیار زیبا و حائز اهمیت جهانی در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع شو و لندر مشرف به روستای اولاد واقع در دهستان آبژدان شهرستان اندیکا (منطقه مسجدسلیمان) مشاهده شد.

 

این سمندر تاکنون در زیستگاه های شمال خوزستان (دزفول و اندیمشک) و جنوب استان لرستان پراکنش داشته است. شرایط زیستی این دوزیست به دلیل نیاز شدید به اکسیژن محلول در آب موجب شده که کاملا وابسته به آبهای جاری و خنک و آبشار‌ها باشد. به همین دلیل بیشترین پراکنش و مشاهده آن در چشمه های آبشاری به ویژه آبشار شوی در شهرستان دزفول گزارش شده است. مهمترین مناطق زیست سمندر لرستانی در کشور را مناطق کول سات، وژن آب و کوه شاداب در جنوب لرستان؛ آبشار شوی در حوالی روستای شوی و دژ محمدعلی خان در منطقه شکار ممنوع هفت تنان واقع در شهرستان دزفول در شمال خوزستان و کوه حاجی باریکاب و منطقه مازو و دورق در بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک است.

 

این جانور با نام‌های سمندر نارنجی، قیصری، امپراتور و سمندر کوهستانی لرستان شناخته می‌شود، نام‌های محلی آن حاجی باریک آب، مارمولک رنگی و وفقی است، این سمندر دارای سری کوچک، چشمانی سیاه و برآمده در روی سر است، سطح زیرین بدن به رنگ نارنجی متمایل به قرمز و سطح پشتی دارای زمینه سیاه براق و لکه‌های نارنجی همراه با خال‌های سفید و لکه‌های سیاه و سفید خال مانند بر روی دم و پا‌ها مخلوط با رنگ نارنجی است. این گونه از نظر پراکنش جهانی بومی ایران است و در جنوب لرستان و بخش‌هایی از شمال خوزستان پراکنش دارد اما زیستگاه‌های باقیمانده این سمندر محدود هستند. سمندر امپراتور در فهرست قرمز IUCN قرار دارد (در آستانه انقراض CR) و در آینده نزدیک با این روند کاهش جمعیت در طبیعت منقرض خواهد شد. کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض خرید و فروش این گونه را در ایران و سایر کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ ممنوع اعلام کرده است.

 

حدود اربعه

شمالاً: از تقاطع جاده آسفالته سد در امتداد دامنه کوه شو تا روستای صالح کوتاه و از آنجا در همان امتداد تا روستای میثم و سپس در همان مسیر تا پل و تقاطع جاده قلعه زراس سپس در امتداد جاده آسفالته قلعه زراس سپس در امتداد جاده آسفالته قلعه زراس تا روستای قلعه زراس و حسین آباد و از آنجا تا دره کوگ و تنگ هلیل.
شرقاً: از دریاچه سد مسجد سلیمان در امتداد دره وقع در جنوب روستای اسلام آباد موسوم به دره شش آب تا تقاطع جاده آسفالته سد شهید عباسپور ـ کوشک.
جنوباً: از رودخانه کارون در امتداد آن به سمت جنوب شرق تا سد مسجد سلیمان و از آنجا در امتداد دریاچه سد تا ابتدای دره اسلام آباد.
غرباً: از تنگ هلیل در امتداد تنگه تا روخانه کارون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.