پخت غذا و آتش

آتش به شکل اهرم
این نوع آتش درست کردن برای گرم کردن آب، تهیه سوپ، خورشت و قهوه بسیار مناسب است چون میتوان از طریق قلابی که در انتهای تیر چوبی است و ظرف غذا را نگه داشته گرما را کنترل کرد. یک سرپایه چوبی ساخته شده از چوبهای عمودی را میتوان در زیر تیر چوبی نسب کرد و بدین ترتیب ظرف غذا را در ارتفاعی بالاتر از آتش مستقر کرد.
چنانچه چوبهای چنگال شکل دردسترس نبودند میتوانید یک تکه چوب را در قسمت انتها شکاف دهید. این شکاف میتواند طوری باشد که تیرک چوبی کاملاً در سوراخ آن قرار بگیرد. این آتش را میتوان در سطوح صاف و یا درصورت امکان وزش باد و یا احتمال خطر آتش در یک چاله ایجاد کرد. آتش نباید بسیار بزرگ باشد درغیراینصورت غذای شما خواهد سوخت. وقتی پخت و پز به پایان رسید میتوانید از ذغالهای گرم برای روشن کردن چوبهای بزرگ به منظور گرم کردن چادرها استفاده کنید. آتشی که در یک چاله روشن شود دود کمتری تولید میکند.

آتش در اجاقی شبیه سوراخ کلید
این نوع آتش هم برای گرم شدن و هم پخت و پز بسیار مناسب است، ابتدا آتشی به شکل چادر بومیان آمریکا در قسمت دایره شکل سوراخ کلید بسازید. وقتی که آتش به ذغالها رسید آن را به طرف قسمت باریک محل آتش برانید و کباب پزی از جنس شاخه های سبز بر روی سنگهای اطراف آتش بسازید، حالا میتوانید غذا پختن را شروع کنید. قسمت عمده آتش شروع به سوختن میکند و شما میتوانید درصورت نیاز آتش به ذغال اضافی آن را سریعاً آماده کنید.

آتش درون شیار
چنانچه به دلیل خشکسالی، باد و یا وجود برگهای خشک و سوزنی کاج بر سطح زمین احتمال وقوع آتش سوزی میرود میتوانید اتش را درون یک مجرا روشن کنید. این بهترین راه است بخصوص اگر دچار کمبود مواد سوختی باشید و مجبور باشید از شاخه های شکسته چوب استفاده کنید که در حفظ گرما بسیار مؤثرند. در راستی مسیر باد غالب مجرایی حفر کنید، چون به جریان هوا نیاز دارید. این شیار را طوری حفر کنید که در قسمت رو به باد وسیع تر و کم‌عمق‌تر باشد و با یک شیب به قسمت بالایی متصل شود. در کناره های این مجرا سنگ بچینید چون سنگ گرما را حفظ میکند و نیز مانع از ریزش دیواره های سیار به دلیل خشک شدن ناشی از گرمای آتش میشود. یک لوله بخاری کوچک از جنس سنگهای پهن در طرف رو به باد شیار مانع از گسترش آتش به خارج از شیار میشود.

آتش برای تهیه سریع غذا
شاخه های خشک با ضخامت یک انگشت جمع آوری کنید. از جمع آوری چوبهای افتاده بر روی زمین خودداری کنید، این چوبها خیس هستند. چوبها را به شکل چادر بومیان آمریکا درآورید. فضایی را برای جریان اکسیژن در میان شاخه ها باز بگذارید. آتش روشن کنید، آن را از راه شاخه‌ها و چوب‌های ضخیم تر تغذیه کنید. وقتی شعله ها روشن شدند شما ذغالی خواهید داشت که برای پختن غذا بسیار مناسب است. دو عدد چوب 5 اینچی (12 سانتیمتری) و یا یک جفت سنگ به عنوان تکیه گاه ظرف غذایتان در اطراف آتش قرار دهید، 20 دقیقه طول میکشد تا آتش جمع شود و غذا پخته شود.

سنگ داغ برای گرم کردن آب
سنگهایی با قطر 3-2 اینچ جمع آوری کنید و آنها را درون آتش قرار دهید. تا تبدیل شدن چوبها به ذغال سنگها بسیار داغ میشوند. سنگها را با یک چوب بردارید و درون ظرف آن قرار دهید، حجم کمی از آن بدین ترتیب به راحتی به دمای جوش میرسد.
برای ساختن ظرف بزرگتری برای آب میتوان از پلاستیک سنگین، ورقه های لاستیکی و یا پوست حیوانات استفاده کرد. گودالی بکنید و اطراف آن را با پوششی ضد آب دربر بگیرید. اگر این پوشش از جنس پلاستیک یا لاستیک است سنگ بزرگی در کف آب قرار دهید که سنگهای داغ آن را سوراخ نکنند.

اجاق هوبو
یک طبل فلزی بردارید، دو ردیف سوراخ کوچک در کف آن ایجاد کنید که جریان هوای کافی به درون آن راه یابد. اندازه آتش را میتوان از طریق بستن چند سوراخ کنترل کرد. میتوان از طریق برش دادن یک سر چوبها و یا کناره های آنها چوبها را به ظرف فلزی متصل کرد و میتوانید با قرار دادن غذا بر روی ظرف و یا درون آن آن را طبخ کنید. اطراف اجاق را بپوشانید که گرما هدر نرود.
نمونه کوچکتری از اجاق هوبو را میتوان با یک قوطی کنسرو ساخت. سوراخها در کناره های قوطی ایجاد میشوند و از سطح رویی آن به عنوان تکیه گاه ظرف غذا استفاده کرد. این نوع اجاق مخصوص مناطق قطبی شمال است.

اجاق هوبوی 45 گالنی
سطح وسیع این اجاق برای پخت و پز مورد استفاده قرار میگیرد. برای استفاده در داخل چادرها باید برای اجاق دودکشی درنظر گرفت. وجود یک دریچه کنترل اندازه شعله ها را امکان پذیر میکند.

آتش در گودال داکوتا
از این نوع اجاق میتوانید در چمنزارها استفاده کنید. این گودال آتش را دربرابر بادهای دائمی حفظ میکند. همچنین گودال مانع از اتلاف گرما میشود که در مناطقی با ذخیره چوبی کم عامل بسیار مهمی است. آتش را میتوان از راه محدود کردن ورودی هوا کنترل کرد. در گودالهایی که بقایای چوب و یا ریشه درختان یافت میشود نباید آتش روشن کرد.

جایگزین جوش شیرین
اضافه کردن خاکستر چوب سفید به آرد مثل اضافه کردن جوش شیرین به آن به درست شدن خمیر کمک میکند. خاکستر چوب سفید دارای جوش شیرین و پتاس است. بهترین چوب برای این منظور چوب درخت گردوی آمریکایی، درخت افرا و سپیدار است.

بررسی دمای فر
یک قاشق چایخوری آرد روی سطح ماهی تابه و یا سطح سنگ داغ بپاشید. رنگ آرد پس از 5 دقیقه نشان میدهد که:

دما تغییر رنگ آرد
163-121 سانتی گراد قهوه ای کم رنگ
204-163 سانتی گراد قهوه ای مایل به طلایی
232-204 سانتی گراد قهوه ای پر رنگ
260-232 سانتی گراد قهوه ای سوخته

اجاق یوکن
شما میتوانید در مواقعی که در یک نقطه اقامت طولانی دارید و یا قصد دارید مجدداً به محل برگردید چنین اجاقی بسازید. میتوانید آن را همان طور رها کنید. مواد مورد نیاز برای ساختن آن شامل سنگ و گل، شاخه های علفی یک جعبه فلزی، تعداد قلوه سنگ و یک تخته سنگ پهن و بزرگ به عنوان کباب پز است.

آتش زنه
تکه پارچه ها و نوارهای جدا شده از پارچه ها و یا لباسهایتان را درون تمام قسمتهای یک جعبه تخم مرغ فرو کنید پارافین شمع ها را آب کرده و روی این جعبه بریزید. طوری که لایه ای از پارافین روی پارچه ها تشکیل شود. برای استفاده میتوانید هر کدام از این تکه های جعبه را بشکنید و روشن کنید. بسته به آمیختگی پارچه و پارافین هرکدام از این تکه ها میتواند به مدت 15-5 دقیقه بسوزد.

پخت و پز در کاغذ
ژامبون و تخم مرغ در کیسه های کاغذی
پختن غذا در کیسه های کاغذی یک مزیت دارد و آن اینکه نیازی نیست بعد از پختن غذا آن را تمیز کنید، میتوانید مستقیماً از درون کیسه غذا را میل نمایید. کیسه کاغذی و یا روزنامه را در بالای ذغال ها بگیرید. کاغذ خشک می سوزد. در این صورت به آن آب بپاشید. غذا را بر روی ذغال داغ بپزید نه بر روی شعله های مستقیم آتش. غذای پیچیده شده در کاغذ را روی بخار قرار دهید. غذا را درون کیسه کاغذی قرار دهید و آن را روی ذغال های داغ گرم کنید. بگذارید آتش بسوزد و فقط ذغال های داغ باقی بماند.
کیسه کاغذی را کمی نم دار کنید.
ژانبون ها را در کف کیسه قرار دهید و تخم مرغ را روی آنها بشکنید. بالای کیسه را لا بزنید و کمی پایین تر از آن را سوراخ کنید، طوریکه بتوانید با بردن یک تیر چوبی به درون غذاها را جابجا کنید.
تا زمانی که ژامبون‌ها آماده شوند، به پختن ادامه دهید. این زمان بسته به دمای محیط تقریباً برابر 15-10 دقیقه است.
اگر تخم مرغ ها خوب پخته نشده اند این روند را ادامه دهید. چنانچه کیسه کاغذی شروع به سوختن کرد آن را مجدداً نم دار کنید.
ماهی، صدف خوراکی و ذرت پخته شده در کاغذ را خیس کنید. غذا را خیس کرده به آن ادویه بزنید. غذا را درون 3 لایه کاغذی بپیچید. یکی از کاغذها را طوری بپیچید که بخار را درون خود نگه دارد. بسته کاغذی را روی ذغال ها قرار دهید. چنانچه شروع به سوختن کرد آن را خیس کنید.
بعضی از مواد غذایی مثل ماهیها و ذرت را باید به صورت تکی درون کاغذ پیچید، درحالی که صدفها را باید به مقدار زیاد در درون بسته های کاغذی قرار داد که بسته ها اندازه و شکل بگیرند.

فنجان
میتوان به وسیله قوطی های کنسرو با لبه های کاملاً گرد شده نیز فنجان درست کرد.

ساختن فنجان از شاخ حیوانات
شاخ را ببرید. از طریق گرم کردن آن بر روی آتش قسمت نوک تیز آن را کج کنید و دسته فنجان بسازید.

چنگال
چنگال مورد استفاده برای آتش از تکه های سیم و فلز ساخته میشود.

بالا انداختن تخم مرغ
شما میتوانید با یک حرکت کامل پرتاب تخم مرغ در دستان خود را تحت تأثیر قرار دهید. این روش برای تخم مرغ های سرخ شده و کیکهای تابه ای مورد استفاده قرار میگیرد.

روشن کبریت
در یک هوای بادی سر روشن کبریت را رو به پایین بگیرید. باد در طرف بیرونی دست شما می‌وزد.

مشعل
مقوای موج دار درون قوطی کنسرو. با قرار دادن یک فتیله در قسمت بالا میتوانید مشعلی بسازید که 20 تا 30 دقیقه بسوزد.
میتوان با تا کردن و موج دار کردن نوارهای مقوایی و قرار دان یک فتیله در میان آنها درون یک قوطی کنسرو پهن (مثل کنسرو ماهی) یک مشعل ساخت، اطمینان حاصل کنید که مقواها کاملاً به هم نچسبیده اند. پارافین ذوب شده را بر روی آنها بریزید و بگذارید سرد شود. این مشعل را میتواند در زیر اجاق گاز قوطی شکل قرار دهید.

جعبه فر مقوایی
یک جعبه مقوایی که در قسمت لبه ها با آلومینیوم پوشیده شده را بردارید. یک تکه ذغال را در نزدیکی لبه های جعبه قرار دهید. برای محاسبه دمای تولید شده توسط ذغالها از فرمول 40 درجه فارنهایت برای هر تکه ذغال استفاده کنید. درنتیجه در ازای هر 10 تکه 400 فارنهایت گرما داریم. جعبه را روی غذا بگذارید و در یک گوشه آن تکه سنگی قرار دهید که باعث ایجاد جریان هوا به درون جعبه میشود، این به ذغالها کمک میکند که بسوزند. زمان پخت مثل فرهای معمولی است. چنانچه زمان پخت بیشتر از 45 شد تکه ذغالهای دیگری را در زیر جعبه قرار دهید.

چاقوی اره ای
میتوان از یک اره غیرقابل استفاده یک چاقوی تیز ساخت. با شکستن سر این تیغ ها، آنها تیزتر میشوند. لبه دیگر اره نیز تیز است. با پیچیدن یک تکه چرم در اطراف قسمتی که هنوز کند است میتوانید یک چاقو بسازید. تیغه های اره ای از جنس فولاد کربنی است به همین دلیل به راحتی زنگ زده میشود.

ظرفهایی از ورقه آلومینیوم
با قرار دادن یک ورقه آلومینیومی بر روی یک کنده میتوان یک ظرف آلومینیومی ساخت. بدین ترتیب به ورقه شکل میدهید و برای محکم کردن لبه های آن، آنها را گرد کنید.

پوشش آلومینیومی ظروف
قبل از قرار دادن ظرف بر روی آتش یک ورقه آلومینیومی در اطراف آن بپیچید، در این صورت مجبور نیستید برای پاک کردن دوده ها خود را به زحمت بیاندازید. چنانچه ظرف شما نشت میکند میتوانید درون ظرف را نیز با آلومینیوم بپوشانید.

فر خورشیدی
عمل کرد اجاقهای خورشیدی ازطریق اشعه های نور خورشید است، اشعه هایی با طول موج کوتاه که میتوانند از شیشه عبور کنند. موج های کوتاه در هنگام گرم کردن غذای موجود در زیر شیشه، پس از عبور از آن به موجهای بلند تبدیل میشوند، موجهایی که قادر به عبور از شیشه نیستند، درنتیجه با باقی ماندن درون محفظه و بالا و پایین رفتن انرژی خود را به گرما تبدیل کرده و باعث پخت غذا میشوند.
زمانی که ظرف را لمس میکنید بسیار مراقب باشید، ظرف میتواند بسیار داغ شده باشد.

مخمر گلسنگ
گلسنگ را در طول شب درون آب قرار دهید. سپس آن را با آرد مخلوط کرده و مایه خمیر بدست آورید. این مایه خمیر را در کنار آتش گذارده و اجازه دهید حجیم شود، تکه ای از آن را به خمیر نان اضافه کنید، با مایه خمیر حجیم شده نان را بپزید. میتوانید این مایه خمیر را در محلی خنک نگهداری کنید و برای هر بار پختن نان از آن استفاده کنید. میتوانید به این مایه خمیر آرد و آب را اضافه کرده و دوباره از آن استفاده کنید.

کباب کردن بر روی تیر چوبی
یک شاخه سبز درخت را به درون شکم ماهی، پرنده و یا یک حیوان کوچک فرو کنید، و آن را برای لحظه هایی درون آتش قرار دهید. این باعث تثبیت شدن آب و طعم گوشت در درون آن میشود. برای افزایش طعم غذا، آن را روی ذغالها قرار دهید، نه روی شعله های آتش.

کاغد آلومینیومی مخصوص پخت
غذا را در این کاغذ بپیچید. آن را درون گودال ذغال و یا روی ذغالها قرار دهید و روی غذا را بپوشانید. با قرار دادن غذا بر روی ذغالهای درون گودال غذا سریع تر پخته میشود و میتوانید مقدار غذای بیشتری بپزید. هرچند که بعد از پوشاندن روی غذای موجود در گودال بررسی میزان پخته شدن آن بسیار سخت است.
برای تمیز کردن ظرفهای چسبناک
از خاکستر سفید و آب داغ استفاده کنید. این خاکستر دارای سود و پتاس است که در ترکیب با مواد چسبناک صابونی خام میسوزد. بهترین خاکستر از چوب درخت گردوی آمریکایی و درخت راش تهیه میشود.

جعبه فلزی فر مانند
این فر میتواند دائمی باشد و برای پخت و پز حتی در زیر باران قابل استفاده است. طوری آن را برپا کنید که باد غالب منطقه به زیر آن راه یابد. میتوان این جعبه فلزی را بر روی 2 میله فلزی و یا چند سنگ تکیه داد. اگر درب جعبه بسیار سفت شده است کمی آن را باز کنید تا از فشار کاسته شود. جعبه را با سنگ و لایه های خاک بپوشانید. از این راه میتوانید تابشهای گرمایی بیشتری را حفظ کنید. در انتهای جعبه سوراخی ایجاد کنید که دود از آن خارج شود. محفظه خالی مهمات نظامی به دلیل ساخته شدن از فلز سنگین و ضخیم بسیار ایده آل است.

حمل آب
برای حمل آب میتوانید از ظرفهای ساخته شده از چوب درخت نخان، بامبو و یا از پارچه شلوار و یا بلوز استفاده کرد.

پختن از طریق انعکاس گرما
آتشی برپا کنید، درکنار آن صفحه چوبی برآمده ای قرار دهید که گرما را به طرف جلو براند. با استفاده از چوبهایی به طول 3 پا (1 متر) بستری مناسب از ذغال تهیه کنید. برای بدست آوردن این ذغال در مواقعی که عجله دارید از چوبهای سخت، چه سبز و چه خشک، استفاده کنید، این چوبها را با شکافتن به تکه هایی با ضخامت 2 اینچ تبدیل کنید. برای طولانی تر کردن عمر ذغال‌ها آنها را به وسیله خاکستر و یا پوسته درختان بپوشانید طوری که مقدار اکسیژن مورد نیاز برای سوختن آنها را محدود کنند. در هوای مرطوب خاکسترها را نیز با پوسته های بزرگ و سبز درختان بپوشانید.

پخت و پز بر روی تخته چوب
برای پختن، ماهی، تکه گوشت، سبزیجات و مرغ، یک صفحه چوبی محکم بیابید. آن را با زاویه‌ای مناسب در فاصله 12 اینچی (30 سانتیمتری) آتش مستقر کنید. قبل از قرار دادن غذا بر روی آن، آن را گرم کنید. وقتی داغ شد روغن و یا چربی حیوانات را بر روی سطح آن بمالید. ازطریق سیم و یا گیره هایی آن را بر روی سطح متصل کنید. با گرم کردن حتی یک طرف ماهی این غذا پخته میشود، ولی گوشت را باید برگردانید.

فر منعکس کننده
میتوانید با صفحه آلومینیومی عریضی یک فر انعکاسی بسازید:
آتش را درمقابل دیواره ای از چوب تر و یا سنگ برپا کنید. این باعث بازگشت گرمای بیشتر به درون فر میشود. فر در طرف دیگر آتش، روبروی دیواره سنگی، بنا نهاده میشود. قسمتی از صفحه آلومینیومی که به عنوان ماهی تابه از آن استفاده میکنید را باید بر روی سطحی صاف از سنگ و یا ماسه قرار دهید.
فر را طوری برپا کنید که باد از پشت و یا از کناره ها به آن برخورد کند. دود آتش نباید به غذای روی سطح فر برخورد کند در این صورت غذا دودی میشود.
ورقه آلومینیومی باید تمیز و شفاف بماند.
دستتان را بر روی صفحه آلومینیومی قرار ندهید، میتواند بسیار داغ باشد.
آتش را شعله ور نگه دارید که بتوانید از جریان گرمایی پیوسته ای برای پخت غذا بهره‌مند شوید.

روشن کردن آتش با عینک

 

روشن کردن آتش با عینک

 

روشن کردن آتش با کیسه آب

 

روشن کردن آتش با کیسه آب

نظرات بسته شده است.