کبک دری

نام علمی : Tetraogallus Caspius

نام انگلیسی: Caspian Snowcock    

نام فارسی: کبک دری

 

 

پراکندگی

مشخصات ظاهری: پرنده ی نر، 58 سانتیمتر طول دارد و از پرندگان مورد علاقه ی شکارچیان است و جثه ای بسیار بزرگ؛ به رنگ خاکستری نخودی دارد. پرهای پروازش سفید رنگ است و غالبا در مناطق بسیار مرتفع کوهستانی زندگی می کند. از قاصله ی نزدیک با شکم تیره و نوار سبیل و گوشواره ی تیره که روی چانه و گردن سفید قرار دارد، مشخص است. دم در پرواز قهوه ای تیره و در انتها قرمز کمرنگ به نظر می آید . در پهلوها رگه های طولی پهن به رنگ دارچینی دیده می شود که لابلای آنها خاکستری است. پرنده ی ماده کوچکتر، کمرنگ تر و تاج و گلو نخودی تر است. پرنده ی نر، درپا ، دارای سیخک است. گونه ای که در جنوب غربی ایران دیده می شود کمتر خاکستری و بیشتر نخودی است. این پرنده بسیار خجالتی و محتاط بوده و نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است. از تماشاگر فرار کرده و یا احساس خطر بیشتر، به سرعت به بالای کوهستان پرواز می کند.

صدا: صدای این پرنده بسیار مشخص و فریاد مانند شبیه گیلانشاه ، یا سوت بلند شونده و طولانی و هنگام احساس خطر شبیه «چوک- چوک- چو.ک» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در پرتگاه های با شیب تند، کوهستان های صخره ای و قلل مرتفع با گیاهان اندک و پراکنده، در ارتفاع بیش از 3500 متر و به ندرت کمتر از آن به سر برده و در میان سنگ ها واغلب در لبه صخره های مرتفع آشیانه می سازد. در ایران بومی و نسبتا فراوان است.

حفاظت: این پرنده در زمره ی پرندگان حمایت شده است و در سال های اخیر جمعیت آن کاهش بسیاری پیدا کرده است، بنابراین، باید شکار آن ممنوع شود.

نظرات بسته شده است.