کوه بزقوش ۳۳۰۳ متر

   

نام فارسی :  کوه بزقوش 

 

 

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی: کوهستان بزرگ بزقوش واقع در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی به صورت یک رشته شرقی – غربی حد فاصل بستان آباد تا نزدیک بخش کیوی خلخال امتداد دارد.

بررسی توپوگرافی قله: خط الرأس ملایم و کمتر صخره ای بزقوش از قلل متعددی تشکیل شده است که از جمله مهمترین آنها باید از قلل تیرچایی 3020 متر، بیلاردان 3050 متر، ماقوچ داغی 2508 متر و قملار 2538 متر نام برد. آبادی هریس، اسب فروشان، اردها، قره شیران، و انباران در شمال رشته و در جنوب آن روستاهای آرموداغ، تارون، رزقان و سرخه قرار دارند.

مسیر صعود به قله : از طریق جاده کوهستانی و بسیار دیدنی اردبیل به بستان آباد کمی پس از شهرستان بکر و سرسبز سراب به سمت جنوب وارد جاده اسب فروشان گردیده، به سوی خط الرأس سرسبز بزقوش حرکت می کنیم. آبادی در میان درختان بلند تبریزی و سایر درختان احاطه شده است. دشت های پهناوری از هر سو آبادی و دهکده های مجاور را در بر گرفته اند. هوا پاک و لطیف است و حرکت و جنب و جوش زیادی در دهکده به چشم می خورد. همه مشغول کار هستند. از سمت چپ نهر آب مسیر خود را به سمت خط الرأس پی ی گیریم. در تمامی طول مسیر گل های زرد و آبی و قرمز و جویباران و زنبورها به چشم می خورند. بهار آغاز شده است و رو به شکوفایی دارد. هوا گرم نیست و سرسبزی دشت تا افق گسترده شده است. قله به صورت خوابیده ای در سمت جنوب روی خط الرأس دیده می شود. از کنار آبشار زیبای کوچکی عبور کرده و از طریق یال شمالی قله به تدریج در شیبی بسیار ملایم، با عبور از چندین تپه ماهور کوچک و بزرگ بالا می رویم. سرانجام در نقطه ای که یال به خط الرأس می رسد (1) کمی به سمت چپ ادامه مسیر می دهیم و به قله بزقوش می رسیم. دیدار ارتفاعات مسطح بزقوش در شرق و غرب و دره و دشت بزرگی که تا شهرستان میانه امتداد می یابد از جمله مناظر فراز بزقوش به شمار می رود. به شمال که بنگریم قلل سبلان و یخچال های باشکوه آن را می بینیم. استراحتی طولانی کرده و سپس از طریق همان یال مجدداً به اسب فروشان باز می گردیم. بهترین زمان صعود به بزقوش اردیبهشت و خرداد می باشد. وضعیت قله در زمستان : سرمای بیش از حد هوا و طوفان و برفکوبی سنگین در دشت حد فاصل اسب فروشان یا هریس تا قله از موارد مهمی است که هنگام صعود می باید مد نظر قرار گیرد.

نظرات بسته شده است.